Tillbaka till lista

Starta e-handel – tips från Buildahome

Shopify

Går du i tankar om att starta e-handel? Har du den perfekta idén för en ny webbutik som du bara längtar efter att köra igång? Det är mycket att tänka på när man startar upp, därför tänkte vi i denna artikel dela med oss av några tips för dig som vill öppna upp en butik på nätet.

Kul fakta om e-handel

Vi börjar med att berätta om lite spännande fakta som vi tycker är intressant och kan vara bra att veta:

  • År 2040 beräknas 95% av alla inköp ske via e-handel. (Nasdaq)
  • 93,5% av alla internetanvändare (globalt) har köpt produkter online. (OptinMonster)
  • Cirka 50% av den nordamerikanska befolkningen säger att de gärna kan tänka sig att bli guidade av chatbotar till sina köp med hjälp av konversationsmarknadsföring. (Drift)
  • 61% av online-konsumenterna i USA har gjort ett köp baserat på rekommendationer från en blogg. (Content Marketing Institute)
  • En av de största anledningarna till varför människor shoppar online är för att de kan handla dygnet runt.

Arbetsplats hemma

Skapa en helt ny e-handel? Tänk igenom idén noggrant

Att driva en e-handel kan låta som ett roligt sätt att tjäna pengar, särskilt om man verkligen är övertygad om att ens produkter gör skillnad för konsumenter. Det absolut viktigaste är att tro på sin idé, produkt eller varumärke. Känn efter om produkten är något du långsiktigt kan stå för på både etiskt men också på personligt plan. Det är många bitar som måste falla på plats innan man kan köra igång och det går oftast åt mer jobb än planerat.

Precis som med alla företag, kommer det att uppstå motgångar och mindre roliga moment. Särskilt i dessa lägen är det viktigt att komma ihåg till vilken nytta man driver verksamheten så att man kan finna kraft nog att tackla sig genom motvindar. Har man sin idé klar för sig är det lättare att upprätthålla drivkraftsglöden. Med andra ord, man bör inte sälja bara för säljandet skull utan det bör ligga en djupare tanke, vilja och strategi bakom. 

Överväg dropshipping eller direkt sälj

Det har blivit allt mer populärt att använda sig av dropshipping-modellen, vilket innebär att man inte själv behöver köpa in sina produkter utan säljer vidare produkter från redan etablerade, och oftast stora, webbutiker. Om du väljer dropshipping bör du vara väldigt noggrann när du väljer partnerskap med dina underleverantörer. Det kan ta tid att hitta rätt personer att samarbeta med. Börja med att se hur snabbt de svarar på dina förfrågningar och hur de sköter sin kundsupport, returer, betalningar med mera.

Givetvis behöver du testa och beställa de produkter du vill sälja. Du vill veta hur lång tid det tar för paketet att komma fram (stämmer tidsramen med vad de har sagt?), hur paketet ser ut och är förpackat (noggrant eller slarvigt?), samt kolla kvalitén på produkten och att det du får stämmer överens med det du såg på bilderna och färg, storlek etc.

Fördelen med dropshipping är att du själv slipper skicka paketen som beställs – det sköter din försäljare. Det enda du gör är att få köpare till din hemsida, sedan gör du enskilda beställningar hos din leverantör. Nackdelen är att du inte har lika stor koll och kontroll, särskilt om återförsäljaren befinner sig i ett annat land eller kontinent. Denna modell kan vara till fördel om man vill börja i liten skala och testa sig fram innan man går på stort och beställer produkter i stora skalor. 

Man ska handla på internet

Informera dig grundligt

Precis som när du pluggar till ett yrke, behöver du även informera dig grundligt när du ska öppna en e-handel. Du kan hitta all information du behöver online. Det kan också vara en bra idé att leta upp en välrekommenderad steg-för-steg kurs som fokuserar på just din nisch.

Kortfattad checklista

Nedan följer några viktiga punkter som bör vara i hamn innan du lanserar din webbutik:

  • Välj plattform som är bäst för dig och din nisch. Några stora plattformar som vi på Buildahome även jobbar med är bland andra: WordPress, Shopify, Magento, BigCommerce och WooCommerce.
  • Välj ett tillförlitligt betalningssystem och se till att populära betalningsalternativ, som PayPal, är tillgängliga för kunderna.
  • Se till att hemsidan är säker (SSL).
  • Ett av de viktigaste kraven för e-handel är ett professionellt, välskrivet användarpolicy-dokument som kunder enkelt kan hitta. Det här dokumentet är viktigt för att skydda dig lagligt.
  • Integritetspolicy hjälper till att skapa förtroende för dina användare och skydda dig lagligt. Vissa tredje parter kräver också att du har en integritetspolicy innan de arbetar med dig. Se till att kunderna enkelt kan hitta detta dokument på din webbplats.
  • Inkludera en returpolicy som beskriver reglerna och procedurerna för att returnera ett köp. Ett tips är att göra returpolicyn så kundvänlig som du bara kan för att uppmuntra till köp och gör det smidigt och enkelt att lämna tillbaka varan om den inte skulle passa.
  • Skaffa en företagslicens. Reglerna och processerna för att få en företagslicens skiljer sig åt beroende på var du befinner dig och vilken typ av produkt du säljer. Kontrollera därför dina lokala och statliga lagar. 
  • Se till att hemsidan är användarvänlig, balanserad och välstrukturerad. 
  • Optimera hemsidan för sökmotorer (SEO).
  • Installera analytics program. Din e-handelsplattform har möjligtvis inbyggt analytics-verktyg, dock vore det ännu bättre om du kopplar din webbplats till Google Analytics också där du smidigt kan spåra trafik från hemsidan.
  • Digital marknadsföring. Idag behöver i princip varenda företag hjälp av digital marknadsföring. Experimentera och utforska vilka metoder som passar dig. Vi rekommenderar Google Shopping annonser framförallt, mer om det kommer härnäst.

Grupp med kvinnor pekar på datorskärm

Google Shopping

Google Shopping går hand i hand med webbutiker då de gör det enkelt att snabbt få fram resultat på det man söker och inkluderar bild, pris och annan info som t ex om det är rea, gratis frakt och namnet på hemsidan där produkten kan hittas. Shoppingannonser får 65% av alla klick medan endast 35% av alla klick går till vanliga sökanonnser för samma eller liknande produkter. Anledningen är att man får mer information samt en visuell föreställning av hur produkten ser ut genom Shoppingannonserna. För att skapa shoppingannonser behöver man oftast även koppla sitt Google Ads konto till Merchant Center där man organiserar alla sina produkter. 

Behöver du hjälp med att förverkliga din e-handel?

För att saker och ting blir rätt när man startar, eller expanderar, sin e-handel behöver man oftast ta hjälp av experter med lång erfarenhet. Vi på Buildahome kan hjälpa dig med allt som har med att sätta upp din nya e-handel att göra! Kontakta oss så berättar vi mer.

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se