AI inom SEO: Hur Buildahome använder AI för att effektivisera vårt arbete
Vad är AI?
Artificiell intelligens (AI) handlar i grunden om att få datorer att tänka mer intelligent, ungefär som vi människor gör. En av de viktigaste delarna av AI är maskininlärning.
Det syftar på datorer som tränas på stora mängder data för att lära sig information. Ju mer information de lär sig, desto bättre blir de på att utföra sina uppgifter och förstå våra kommandon.
Vad vi oftast tänker på när vi tänker på AI är något som kallas för Large Language Models (LLM), och kallas ofta för ”språkmodeller” på svenska.
Det är en typ av AI-modell som är tränad på specifikt textdata. LLMs kan generera text, översätta språk, koda, skriva och svara på frågor och till kommandon. Exempel på kända språkmodeller är ChatGPT och Gemini.
Denna artikel kommer att förklara hur vi på Buildahome använder verktyg som dessa när vi skapar innehåll till kunder eller optimerar vår egen sida.
Hur jobbar Buildahome med SEO och AI?
Som sagt har användandet av AI växt rejält senaste tiden och vill man inte hamna på efterkälken är det viktigt att implementera AI i arbetet. Så hur gör vi det?
SEO och AI
På Buildahome AB strävar vi ständigt efter att vara i framkant och använder AI för att effektivisera arbetsprocessen och leverera kostnadseffektiva resultat. Vi implementerar AI på följande sätt:
AI-optimering av SEO:
Tack vare avancerade algoritmer kan vi utföra en noggrann sökordsanalys för att identifiera de mest relevanta sökorden för din verksamhet. Detta säkerställer att din webbplats rankas högt för sökningar som är direkt kopplade till dina produkter eller tjänster. Den identifierar även vilka nyckelord dina konkurrenter rankar på. Detta gör att den ger en bra överblick på vad för innehåll du behöver optimera och skapa för att maximera din share of voice.
Innehållsoptimering med AI:
Vår AI-plattform analyserar och optimerar ditt webbinnehåll för att uppfylla de senaste SEO-kraven. Vi fokuserar på att skapa högkvalitativt och relevant innehåll som attraherar sökmotoralgoritmerna och engagerar dina besökare. Den använder olika parametrar för att analysera hur bra innehållet är anpassat efter sökmotorer och ger även förslag på hur vi kan förbättra det. Detta gör att vi på detaljnivå kan optimera innehållet på en sida efter de senaste uppdateringarna.
Anpassade SEO-strategier:
Genom maskininlärning anpassar vi ständigt våra SEO-strategier för att hålla jämna steg med förändringar i sökalgoritmer, vilket säkerställer att din webbplats fortsätter att prestera på högsta nivå över tid.
Konkurrensanalys med AI:
Vår AI-plattform genomför en noggrann analys av din konkurrents digitala närvaro för att identifiera nya möjligheter och optimera din position inom branschen. Som nämnt tidigare ger den även en bild av vilka nyckelord som saknas på din hemsida. Den ger även möjlighet att ta reda på din och dina konkurrenters share of voice inom valfria nyckelord.
Mätbara resultat och rapportering:
Vi tillhandahåller regelbundna rapporter och analyser som visar den verkliga effekten av våra åtgärder. Detta ger dig möjlighet att följa utvecklingen och se hur våra AI-optimeringsstrategier påverkar din webbplatsprestanda.
När du söker efter en webbyrå för att hantera din SEO är det av yttersta vikt att välja en partner med erfarenhet och expertis inom området.
En effektiv SEO-strategi kräver en helhetssyn på din webbplats, dess innehåll och dess relation till sökmotorerna.
Buildahome Webbyrå är det optimala valet för att investera i din SEO på grund av vårt starka rykte och omfattande erfarenhet inom området.
När du söker efter en webbyrå för att hantera din SEO är det av yttersta vikt att välja en partner med erfarenhet och expertis inom området.
En effektiv SEO-strategi kräver en helhetssyn på din webbplats, dess innehåll och dess relation till sökmotorerna.
Det kräver också en strategisk plan och genomförande. Därför är det nödvändigt att samarbeta med en byrå som inte bara har djup kunskap om sökmotoroptimeringstekniker utan också håller sig uppdaterad med de senaste trenderna och algoritmerna från stora sökmotorer, och som kan visa på bevisade resultat inom branschen.
Vår expertis inkluderar:
- Erfarenhet: Vi har en pålitlig track record av att leverera högkvalitativ SEO och har framgångsrikt arbetat med liknande projekt för att uppnå önskade resultat.
- Kompetens: Buildahome Webbyrå är experter inom området och är väl insatta i olika tekniker och algoritmer. Vi håller oss ständigt uppdaterade med den senaste tekniken och trenderna för att säkerställa att din webbplats håller en hög position.
- Anpassning: Vi har förmågan att anpassa SEO-strategin efter dina specifika behov och mål. Vår service är personligt anpassad för att passa din verksamhet och målgrupp.
- Transparens: Vi upprätthåller en tydlig och öppen kommunikation angående vår strategi och prestationer. Regelbundna rapporter levereras för att hålla dig informerad om utvecklingen och resultaten av din SEO-kampanj.
Vi är övertygade om att vi kan hjälpa dig att nå dina SEO-mål och ser fram emot att samarbeta med dig.
Varför behöver du AI för SEO?
AI är visserligen inte ett krav för att jobba med SEO, men det som AI erbjuder inom effektivitet är för bra för att ignorera. Istället för att betala en copywriter för att leta stavfel kan AI göra det på betydligt kortare tid. Den kan även hjälpa dig att hitta mönster i data för att du snabbare ska kunna genomföra dina analyser.
Det är lite som en köksassistent. Den hjälper kocken med:
Automatisering av repetitiva uppgifter:
Genom användning av en assistent kan grönsaker hackas och ägg vispas automatiskt. Detta frigör kockens tid, vilket möjliggör fokus på mer kreativa och strategiska uppgifter.
SEO innehåller mängder av ”lättare” uppgifter som tar tid och är repetivitiva, samtidigt som de inte kräver så mycket specialistkunskap. Exempel på detta ör jobb med alt-texter, meta-beskrivningar och bildformat. Detta är saker som kan automatiseras utan att slutresultatet blir lidande.
Skapande och kreativitet:
Genom att basera sig på kockens preferenser och kundernas feedback kan AI generera nya recept och skapa innovativa rätter.
Eller varför använda AI för att ge tips på passande liknelser? Det var just det jag gjorde.
För- och nackdelar med AI för SEO
Som jag nämnde tidigare är den kanske största fördelen att du snabbt kan generera innehåll och på så sätt underlätta för dina copywriters. Att öka effektiviteten utan att behöva anställa fler kan drastiskt förbättra produktiviteten för din verksamhet. Att AI är det största som hänt inom utvecklingen sedan den industriella revolutionen är nog ingen överdrift. Så att det finns stora fördelar är det nog ingen som förnekar.
Samtidigt så finns det så klart nackdelar. Den kanske största nackdelen med AI inom SEO och marknadsföring är att många tror att AI kan ersätta en faktisk person. Det kan den inte. AI är ett verktyg och inget annat. Det ska användas av t.ex. en copywriter för att den ska kunna jobba snabbare och mer effektivt, eller av en utvecklare som låter den lägga mindre tid på att renskriva och kommentera koden. Utan kodaren kan låta AI sköta den uppgiften för att själv snabbt kunna gå vidare till nästa applikation.
En annan nackdel är att om två konkurrenter använder AI till samma språkmodell för liknande blogginlägg kan innehållet på de olika sidorna vara nästan identiskt. Det går alltså inte att trycka nog mycket på att inte låta AI göra hela jobbet. ChatGPT och Gemini är fantastiska verktyg för att renskriva och redigera texter, samt ge idéer. Men att låta AI skriva ett helt inlägg och publicera det kommer inte att ge bra resultat.
Det är även viktigt att veta att Google ha tagit till hårdhandskarna när det kommer till AI-genererat innehåll, och det är nog bara en tidsfråga innan hemsidor med majoriteten av innehållet gjort av AI kommer att störtdyka bland rankningarna.
Så återigen, AI är ett verktyg som gör att experten kan göra sitt jobb mer effektivt, inte något som kommer att ersätta experten.
Kontakta oss
Mejladress: [email protected]
Telefonnummer: 010-214 65 65
Besök oss på sociala medier och webben
Webb
Läs andra blogginlägg
7 Användbara plugins för din WordPress hemsida
Hur mycket kostar Google-annonser? Så här skapar du din budget