Tillbaka till lista

7 anledningar att annonsera med Google Ads

Google på telefon

Om du någonsin har lagt ut digitala annonser har du säkerligen också hört talas om Google Ads. Även om du inte tidigare har annonserat med Google Ads, har du nog ändå sett andra företag göra det när du gjort en sökning på Google, där de är markerade med “Annons”. 

Google Ads är ett utmärkt sätt att marknadsföra sitt företag online. Faktum är att 90 % av konsumenterna menar att annonser påverkar deras köpbeslut. Google Ads erbjuder en rad olika kampanj- och annonstyper som t ex sök-, display-, shopping- och videoannonser som når de allra flesta internetanvändarna.

För att du ska få bättre grepp om varför du borde använda dig av Google Ads tänkte vi nu gå igenom sju bra anledningar till varför du bör annonsera med Google Ads. Läs vidare!

7. Få kring i 100 % avkastning (ROI)

I snitt får annonsörer 100 % i avkastning (ROI = Return On Investment) på sina annonser. Om du spenderar 10 kronor får du alltså tillbaka 20 kronor och har då tjänat 100 % av vad du spenderade på annonserna. Detta är alltså ett snitt och kan variera beroende på produkt, service, konkurrens osv. Många gånger ger det mer än 100 % avkastning, särskilt om man anlitar en Google Ads expert som dagligen håller koll på dina annonser, då man många gånger kan få en ännu bättre procent i avkastning.

6. Hamna högst bland Googles sökresultat (SERP)

Dina annonser hamnar högst upp bland Googles sökresultat och du syns även om inte alla sök leder till klick. På så vis gör du både PR och marknadsföring samtidigt med Google Ads. Det räcker dock inte bara att betala för sig för att komma längst upp på SERP (Search Results Page). Man behöver även se till att ens landningssida möter vissa kriterier för att ens kunna få annonsera. Exempelvis behöver man ha en säker sida (https) och för t ex shoppingannonser finns en hel del andra regler att följa. Därför betyder det inte att en organiskt högt rankad sida nödvändigtvis är bättre än den annonserade sidan.

5. Betala endast för klick (PPC)

En stor fördel med Google Ads PPC är att du endast betalar när någon klickar på din annons och du behöver alltså inte lägga pengar på annat än just klick. Genomsnittspriset för ett klick varierar beroende på konkurrens och kan kosta allt från några kronor till flera hundra kronor för ett klick. Läs mer om genomsnittskostnad för klick här

4. Visa annonserna för rätt målgrupp

Med Google Ads kan du vara väldigt specifik gällande målgruppen du vill synas inför. Du bestämmer exakt vilka sökord som leder användaren till dig och din annons. Detta för i sin tur många gånger med sig en större engagemangsfrekvens (högre antal konverteringar per 100 besök). Ha även målgruppen i åtanke när du senare gör retargeting (visar annonser för personer som redan visat intresse).

3. Sätt valfri budget

Du bestämmer själv hur stor eller liten budget du vill lägga på att annonsera med Google Ads. En bra strategi är att börja med en lägre summa för att pröva dig fram till en metod som fungerar innan du lägger på större summor. Ju mer pengar du lägger desto fler klick får du, förutsatt att kampanjerna är korrekt uppsatta. Hur högt du hamnar bland sökresultaten beror på hur mycket dina konkurrenter bjuder för samma sökord. Priset för ett klick kallas därför även för bud eller “bid” på engelska.

2. Analysera resultat direkt

Till skillnad från SEO som kan ta ett tag innan man får ett hum om statistik och annan information, visar Google Ads resultaten snabbare eftersom att annonserna börjar synas direkt efter att man lanserat dem. Ibland ser man avgörande resultat redan efter 24 timmar, medan man ofta får vänta i en månad för att ha en bild över vad SEO:n har åstadkommit. Detta betyder dock inte att man kan försumma SEO – i slutändan går Google Ads och SEO hand-i-hand och båda bör upprätthållas för allra bästa resultat.

1. Exponera mera med annonstillägg

Med annonstillägg ökar du chanserna för klick eftersom att de tillåter dig att lägga upp fler länkar i samma annons som leder direkt till konkreta hänvisningar såsom telefonnummer, omdömen, bilder, prenumerera, boka etc. Dessa annonstillägg kostar vanligtvis inte extra utan även här går priserna efter klick och budget. 

Tips: 

Kom ihåg att varje gång du gör en ändring i din kampanj eller annons, oavsett om det bara är ett extra ord eller kommatecken, läses annonsen in på nytt och kan därför förlora rankning. Det kan ta upp till ca 2 veckor för annonsen att stabiliseras igen.

Många fördelar

Som du säkerligen har förstått finns det många fördelar med att annonsera med Google Ads, särskilt om man anlitar proffs som sköter och följer dem dagligen. Det ses som en investering för många företag eftersom att avkastningen är så pass hög.

 

Behöver du hjälp med Google Ads? På Buildahome kan våra SEO- och SEM-experter se till att dina Google annonser fungerar på rätt sätt och driver trafik och engagemang till din verksamhet.

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se