Tillbaka till lista

Anlitade en SEO byrå – Ökade trafiken med 400%

"SEO" skrivet med olika mönster

Att synas på internet A till O för företag idag. I en digital era där konkurrensen är stenhård, och man inte bara konkurrerar med lokala företag, utan hela landet, är det inte längre tillräckligt att bara ha en hemsida. Den måste ranka högt på sökmotorernas resultatsida för att potentiella kunder ens ska kunna hitta den.

Ett exempel på detta är Kullens Trafikskola. Sen de anlitade oss till att vara deras SEO byrå har deras trafik ökat med ca 400%. Men mer om det senare, vi börjar med grunderna i vad SEO är och vad det omfattar.

Vad innebär SEO?

SEO, förkortningen för ”search engine optimization”, är den metod genom vilken en webbplats optimeras för att synas högre i sökresultaten på sökmotorer som t.ex. Google, Bing och Yahoo. Detta omfattar en mängd strategier och tekniker för att säkerställa att webbplatsen uppfyller sökmotorernas krav och preferenser för att ranka högre i deras resultatlistor.

Det innebär inte bara att skapa högkvalitativt och relevant innehåll som tillfredsställer användarnas behov och intressen, utan även att optimera tekniska aspekter såsom laddningstider, användarupplevelse och metadata.

SEO är en kontinuerlig process som kräver noggrann övervakning och analys för att identifiera nya möjligheter och anpassa strategin efter behov.

Det kanske inte låter som mycket, men sökmotoroptimering är en av de allra viktigaste aspekterna av digital marknadsföring.

Är SEO värt det?

Ingen scrollar till Googles andrasida när de letar efter sitt nästa köp, utan är du inte nära toppen kommer du att nästan alla av kunder som är intresserade av produkten eller tjänsten du erbjuder.

Att inte prioritera SEO är som att vara osynlig i det digitala bruset. Utan en stark närvaro på förstasidan riskerar ditt företag att gå obemärkt förbi och förlora en betydande del av marknaden till konkurrenter som investerar i sökmotoroptimering.

94% av kunderna försvinner efter förstasidan

Faktum är att, enligt Teknicks, endast 6% av besökare kollar på andrasidan på Google. Ungefär 94% av dina potentiella organiska kunder är alltså borta om du inte rankar på förstasidan.

Med en välplanerad och genomtänkt SEO-strategi kan du öka din synlighet, attrahera en större publik och öka chanserna att konvertera besökare till kunder. Att synas högt i sökresultaten är inte bara en möjlighet att öka trafiken till din webbplats, utan också ett kraftfullt verktyg för att bygga varumärkesmedvetenhet och skapa förtroende hos potentiella kunder.

Oslagbar ROI

Absolut, annonsering fungerar också, och oftast väldigt bra, men vad du kanske inte visste är att en konvertering från en organisk kund som kommit in via en sökmotor har en ROI (return of investment) som är åtminstone dubbelt så hög som en kund som klickat på din annons. Detta både tack vare att klicket, till skillnad från en annons, är gratis, och att kunder som hittar dig genom organiska sökresultat mest troligt redan är intresserade av dina produkter eller tjänster.

Båda metoder är viktiga och genererar bra resultat, särskild om de kompletterar varandra. Att endast använda Ads och inte alls använda SEO idag är att skjuta sig själv i foten.

Vilka sorters SEO finns det?

SEO är inte bara en konkret metod, utan det består av ett flertal olika tillvägagångssätt som alla hjälper mot samma mål, vilket är att ranka så bra som möjligt på en sökmotors resultatsida.

De olika metoderna inom SEO kan generellt delas in i tre huvudkategorier: On-Page SEO, Off-Page SEO och Teknisk SEO. Dessa kategorier representerar olika aspekter av en omfattande SEO-strategi och kompletterar varandra för att maximera effekten av sökmotoroptimeringen.

On-Page SEO:

On-Page SEO är en fundamental del av sökmotoroptimering som fokuserar på att optimera de faktorer som är direkt relaterade till själva webbplatsen.

En central del av On-Page SEO är att förbättra webbplatsens innehåll på varje enskild sida. Detta innebär att skapa och presentera relevant och engagerande innehåll som är anpassat för målgruppens behov och intressen. Genom att använda välvalda nyckelord och fraser på strategiska platser i innehållet kan man öka webbplatsens relevans för specifika söktermer och locka mer trafik från potentiella kunder.

Dessutom involverar On-Page SEO att optimera olika tekniska aspekter av webbsidorna för att göra dem mer läsbara och förståeliga för sökmotorerna. Detta inkluderar att strukturera sidorna på ett logiskt sätt med tydliga rubriker och avsnitt, skriva informativa och lockande meta-beskrivningar som lockar användare att klicka på länkar i sökresultaten, samt att använda korrekta interna länkar för att förbättra webbplatsens navigering och användarupplevelse.

Off-Page SEO:

Off-Page SEO, å andra sidan, handlar om att bygga upp webbplatsens auktoritet och trovärdighet genom externa åtgärder utanför själva webbplatsen.

Till exempel så är en viktig del inom Off-Page SEO att skapa och distribuera högkvalitativt och relevant innehåll som är intressant och värdefullt för din målgrupp. Genom att producera informativt och engagerande innehåll som andra webbplatser vill dela och länka till kan man öka webbplatsens synlighet och auktoritet på nätet.

Dessutom innefattar Off-Page SEO att aktivt delta i sociala medier eller engagera sig med användare inom relevanta branscher.

En annan viktig komponent av Off-Page SEO är att bygga externa länkar från andra relevanta och auktoritativa webbplatser.

Teknisk SEO:

Teknisk SEO handlar om att optimera tekniska aspekter av en webbplats för att förbättra dess synlighet och användarupplevelse.

Det innefattar optimering av laddningstider, förbättring av webbplatsens struktur och navigering, implementering av säkerhetsprotokoll som HTTPS, samt hantering av tekniska problem som kan påverka webbplatsens prestanda och indexering av sökmotorer.

”Den främsta nyckeln till SEO är att jobba för människan”

Googles algoritmer ändras hela tiden, och det som fungerade igår kan vara hopplöst utdaterat imorgon, men det som alltid kommer att gälla är att den främsta nyckeln till SEO är att jobba mot människan, inte sökmotorn.

Visst, det kan låta lite oväntat med tanke på vad vi sagt innan, men faktum är att Google och andra sökmotorer idag är så pass avancerade att de mer eller mindre kan förutspå vad vi människor vill se på en sida. De har alltså har stenkoll på vad som gör en sida bra.

Se till att innehållet är lättläst och lättförståeligt. Använd korta meningar där det är möjligt och undvik överdrivet komplicerade ord. Se till att ha korta paragrafer med max 150 ord.

En av de bästa investeringarna du kan göra

SEO är inte det snabbaste sättet att få nya kunder, det ska du vara medveten om från början. Inte nog med att det är väldigt mycket jobb innan du märker av någon skillnad krävs även en del ”trial and error” för att få innehållet att bli helt rätt. Varje industri är olika och vilken sorts innehåll som är lämpligt är något man måste ha i åtanke.

SEO kräver tålamod

Sökmotorer som Google ändrar konstant hur deras sökmotorer fungerar och en sida som för två månader sedan levererade usla resultat kan helt plötsligt skjuta upp i rankningen på grund av att förutsättningarna ändrats. SEO kräver tålamod, men vi kan garantera att ingen som ger det en helhjärtad chans ångrar det.

Hög ROI

Det har en högre ROI än nästan alla andra marknadsföringsmedel och ger bra leads, eftersom att SEO till skillnad från t.ex. ads är byggd på att locka till sig kunder som redan är intresserade av en tjänst och själv tar första steget i säljprocessen.

Låt en SEO-byrå göra jobbet

Eftersom att det tar tid innan SEO är det viktigt att få rätt från början. Ett företag har inte råd att göra fel och inte veta om det förrän tre månader senare. Vid det laget har de redan gått miste om otaliga potentiella kunder. Se till att du anlitar rätt personer som direkt kan sätta din SEO-strategi och ge dig bästa möjliga förutsättningar redan från början.

Vad är Buildahome’s rekommenderade SEO-strategi?

Hur många människor skaffar inte ett gymkort varje år med målet förbättra sin hälsa, men när de väl är där inte vet vad de ska göra? De testar några maskiner, kanske joggar lite, men resultaten uteblir. Vi har alla varit där. Så varför inte låta SEO specialister hjälpa dig med att komma igång? Se oss som din personliga tränare.

Hur börjar man med SEO?

Så hur börjar man med SEO? Det har folk faktiskt väldigt olika uppfattning om, och det finns inte något universalt rätt, då alla aspekter inom SEO är viktiga, och så länge du gör jobbet väl kommer det att generera resultat i längden. Det är dock viktigt att du har en strategi som omfattar så många aspekter som möjligt.

Börja med teknisk SEO

Buildahome’s SEO-strategi bygger på att sätta en bra grund och sedan bygga vidare på den. Vi lägger stor vikt på att se till att sidan presterar bra rent tekniskt och ger en bra användarupplevelse innan vi optimerar mot att öka trafiken.

Vi börjar alltid med att kolla efter eventuella kritiska fel på sidan. Exempel på detta är trasiga länkar, sidor som är borttagna eller bilder som är för stora eller i fel format.

Ignorera inte laddtiden

Att se till att sidan laddar snabbt är extremt viktigt. Faktum är att om laddningstiden på en sida är längre än 2 sekunder på dator eller 1 sekund på mobil kommer leda till att du tappar kunder. 47% av kunderna lämnar sidan om det tar längre än 2 sekunder för sidan att ladda.

Var därför noga med att bilderna du använder är i rätt filformat och se till att komprimera dem så att de inte är för stora. Detta är något många faller på och vi har otaliga kunder som haft detta problem. Ju större hemsida, ju större jobb att korrigera, så se till att vara uppmärksam på din sidas prestanda.

Du kan skapa fantastiskt blogginnehåll eller publicera engagerande LinkedIn-inlägg och driva massa klick, men om kunderna möts av en långsam eller svåranvänd sida kommer du inte få ut något av det. Vi ser därför till att lägga grunden innan vi bygger huset.

Vilket verktyg borde jag använda?

När den tekniska grunden är lagd och sidan fungerar som du vill att den ska göra är det dags att optimera innehållet. Se till att använda ett bra SEO-verktyg. Det finns ett flertal bra SEO-verktyg som alla kan hjälpa dig beroende på vad dina behov är. Om du är villig att betala rekommenderar vi Ahref eller Semrush. Söker du ett gratis alternativ är Google Search Console väldigt användarvänligt och bra för både nybörjare och veteraner.

Här kan du se rapporter på till exempel vad dina besökare har sökt på för att hitta din sida, vilka nyckelord du rankar på samt din position bland sökresultaten. Exportera dessa nyckelord till Excel eller Google Sheets.

Välj rätt nyckelord

Kolla igenom nyckelorden och se vilka som är relevanta för din verksamhet och notera dem. Det kan vara svårt att avgöra vilka nyckelord som du ska fokusera på, men det finns några saker att tänka på som gör det lättare:

Relevans:

Detta är kanske uppenbart, men det gör det inte mindre viktigt. Se till att nyckelorden är relevanta för din webbsidas innehåll och din målgrupps intressen.

De bör återspegla vad din sida handlar om och vilka frågor eller behov dina besökare har. Om de högst rankade nyckelorden i din rapport inte alls matchar syftet med din hemsida är något väldigt fel.

Sökvolym:

Analysera sökvolymen för varje nyckelord för att få en uppfattning om hur många människor som faktiskt söker efter det. Lägg krut på nyckelord som är relevanta för din sida och samtidigt har en någorlunda hög volym.

Du måste inte alltid gå för sökorden med högst volym om de inte matchar med ditt erbjudande. Relevans ska fortfarande komma högst.

Konkurrens och lönsamhet:

Var uppmärksam på sökordens Keyword Difficulty ellerKD” . Keyword Difficulty är ett mått som används av Google för att visa hur hög konkurrensen är på ett nyckelord.

Om din marknadsföringsbudget inte är den högsta kanske det inte är värt pengarna och/eller tiden att ranka mot det sökordet med högst volym, utan då är det kanske bättre att gå för lite lättare sökord och försöka ranka etta på dem.

När du har en lista på nyckelord ska du försöka att optimera din sidas innehåll efter dem. Hur du sen väljer att strukturera nyckelorden är väldigt individuellt. En metod som vi tycker om är att använda kallas för ”topic clusters”. Det innebär att du du skapar en central sida, också känd som ”pillar page”, som täcker ett huvudämne.

Låt oss använda ”digital marknadsföring” som ett exempel. Därefter kan du skapa mindre grupper av innehåll (detta är vad som menas med ”topic clusters”), som t.ex. ”sökmotoroptimering (SEO)”, ”sociala medier marknadsföring”, och ”innehållsmarknadsföring” och länka dem till din huvudsida.

En blogg kan bli ditt främsta verktyg

Content writing with black letters on wooden dices on blue background. High quality photo

Ett bra sätt att få ut ditt innehåll är genom bloggartiklar. Fördelen med bloggartiklar är att de är lätta att sprida, t.ex. genom LinkedIn, eller valfri annan social media-kanal.

Vi rekommenderar att använda LinkedIn då den i vår erfarenhet har mest engagerad publik, men om du hellre använder Facebook eller Instagram är det inget fel med det. Försök att publicera 1 blogginlägg i veckan till en början.

Lätt att hålla reda på innehåll

En blogg gör även att du har ett tydligt, dedikerat ställe att lägga upp allt ditt innehåll. Du slipper att länka till en massa sidor i din meny och du måste inte ändra utseendet på din hemsida. Det gör det även lätt för dig att hålla reda på vad för innehåll du har publicerat, när det publicerades och när det är dags att uppdatera ditt innehåll.

Låt oss hjälpa dig med din strategi

Behöver du hjälp med att sätta upp en blogg, eller om du vill vässa din strategi i hur du jobbar med content-publicering hjälper vi självklart till med det.

Off-page SEO

Off-page SEO handlar om att öka trafik genom att metoder utanför din hemsida. Detta innefattar bland annat länkbyggning, som ses som en av de svårare delarna inom SEO. Det är delvis rätt.

Att manuellt hitta länkar och nå ut till andra sidor och försöka få dem att länka till en kan ibland kännas som en hopplös aktivitet. Faktumet är dock att de bästa länkarna kommer genom att skriva och publicera bra innehåll som folk vill länka till.

Om du följer strategin vi visat dig här så har du, förhoppningsvis, redan skrivit bra innehåll, och då är länkbyggandet redan igång.

Ifall det du vill lära dig mer om olika termer som finns inom SEO kan du läsa mer på vår digitala ordlista.

Kullens Trafikskola ökade sin organiska trafik med 400% genom SEO

Kullens Trafikskola ville ranka etta på sökfrasen ”hur mycket kostar körkort”. Sommaren 2021 anlitade de oss som deras SEO byrå. I början var det marginella förbättringar, men idag har den organiska trafiken ökat med 400%. Här kan du se skillnaden på deras trafik sedan vi tog över deras SEO-strategi:

Hur gjorde vi detta? Jo, mer eller mindre exakt på samma sätt som vi gick igenom ovanför. Att sätta en strategi och följa den gör mycket. Det viktiga är att ligga i och konstant förbättra sidan med små som stora saker.

Att optimera en bild, omformulera ett gammalt blogginlägg eller lägga till mer text till en dåligt presterande sida hjälper alltid. Det viktiga är att vara uppmärksam på vad som händer på din sida, samt det senaste som händer hos Google.

Du blir aldrig klar med SEO

Kom ihåg att SEO aldrig tar slut. Här är några saker du måste ta med er och kontinuerligt ha i åtanke.

Google’s uppdateringar:

Google genomför regelbundna algoritmiska uppdateringar för att förbättra sökresultaten och användarupplevelsen. Dessa förändringar kan påverka hur din webbplats rankas och kräver att du anpassar din SEO-strategi för att hålla jämna steg med de senaste kraven och riktlinjerna.

Konkurrensen blir hårdare och hårdare:

Crime never sleeps” är ett gammalt uttryck du säkert hört innan. Vi anklagar inte dina konkurrenter för något, men det finns ett värde i budskapet du gärna får ta med er.

Se det som att dina konkurrenter aldrig sover, och konstant filar på sin hemsida och publicerar kontinuerligt nytt och relevant innehåll. För att hålla dig konkurrenskraftig måste du ständigt uppdatera din sida och förbättra ditt innehåll.

Hitta fler nyckelord och möjligheter:

Genom att kontinuerligt utforska och analysera sökdata kan du upptäcka nya nyckelord och fraser som din målgrupp använder för att hitta information. Att identifiera och integrera dessa nyckelord i din innehållsstrategi kan ge goda resultat.

Håll koll på din sidas prestanda:

Utöver att initialt optimera din webbplats innehåll är det viktigt att kontinuerligt övervaka och förbättra dess prestanda. Detta inkluderar att förbättra laddningstider, optimera metadata och säkerställa att din webbplats är mobilvänlig.

På tal om ”mobilvänlig” – Mobile First!

Om du kollar in din hemsida via valfritt analysverktyg kan jag garantera att du kommer bli förvånade över ett särskilt resultat. Nämligen mobilens dominans. Majoriteten av hemsidor, särskilt äldre, designas för datorer.

Dessa sidor är ofta inte perfekta när de används genom en mobiltelefon och detta är ett misstag. Se till att sidan är snygg och snabb även på telefon. Även om majoriteten av konverteringar ganska ofta sker på via dator så har kunderna oftast varit inne via mobilen innan, och många av konversationerna du inte gör är troligtvis ett resultat av en dåligt optimerad mobilsida.

Slutsats

Att anlita en erfaren SEO-byrå kan vara en värdefull investering för att säkerställa att din webbplats förblir konkurrenskraftig och synlig på nätet. Genom att låta SEO experter ta denna uppgift kan du frigöra din egen tid och resurser för att fokusera på det du tycker är kul.

En av de bästa investeringarna du kan göra att anlita en SEO byrå som hjälper dig med att hålla i din hemsida optimerad. Vi tror inte att någon ångrar att de började med SEO, snarare tvärtom. Fråga bara Kullens Trafikskola.

Kontakta oss

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 010-214 65 65

Buildahome Webbyrå Helsingborg

Buildahome Webbyrå Malmö

Buildahome Webbyrå Göteborg

Buildahome Webbyrå Stockholm

Besök oss på sociala medier

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb

buildahome.se

Läs andra blogginlägg

Förbättra din webbplats avvisningsfrekvens

Så här skapar du filmer i TikTok

Nordic SeaFarms nya digitala hem

Voice Search Optimization – hur gör man?