Målgruppsanalys – vad innebär det för din hemsida?
När man utformar en hemsida, men även marknadsförings- och PR-kampanjer, behöver man utföra en målgruppsanalys. I detta blogginlägg går vi in närmare på vad det egentligen betyder att strukturera upp en analys och hur man har den till nytta.
Grunderna i målgruppsanalys
Då det kanske är lätt att anta olika faktorer om sin målgrupp behöver man ändå gräva djupare för att komma fram till de specifika egenskaperna. För att komma så nära de konverteringar (köp, registreringar, prenumerationer osv.) man önskar som möjligt, behöver man vara uppmärksam på detaljerna och pröva sig fram tills man hittat rätt “formel”.
Målgruppsanalys i detta fall innebär alltså insamling, rapportering och analys av webbplatsdata. Med hjälp av dessa aspekter kan du identifiera åtgärder baserade på dina verksamhets- och användarmål. Du använder resultaten av analysen för att bättre förstå mot vilken riktning din strategi är på väg – mot framgång eller misslyckande. Se det som en guide som indikerar förbättringspunkter.
Mätning av innehåll
Analys som är avgörande för utveckling och effektivitet omfattar oftast “call-to-actions” (uppmaningar) och identifierar huvudsakliga påvisningar på prestanda (KPI på engelska som står för key performance indicators). Nedan följer några exempel på hur man använder olika mätvärden för en webbplats:
Mätvärden: | Vad innebär det? | Exempel: |
Mål | Din webbplats huvudsakliga mål bör beskriva meningen med din webbplats. |
|
Objektiv | Beskriver vad som krävs för att uppnå dina mål. |
|
Uppmaningar | Punkter som uppmanar besökare till specifika handlingar, t ex donera, köp, registrera dig etc. |
|
KPI | KPI:er är där vi kan mäta hur det går för alla uppmaningar |
|
Targets | Targets är trösklar varpå man mäter hur det går för ens strategi |
|
Källa: https://www.usability.gov/what-and-why/web-analytics.html
Insikter från olika verktyg
Som du kanske märker i ovan tabell mäter man olika aspekter, vilket innebär att man även kommer att behöva olika verktyg. Möjligen kan det kännas överväldigande att använda många verktyg samtidigt, dock ligger tillfälligt fokus oftast på ett eller få verktyg tills man kommer till nästa steg och då använder ett annat. Här följer exempel på olika sätt att mäta besökarnas engagemang på din hemsida:
Källa: | Typ av verktyg: |
Antal klick |
|
Experimentering och test |
|
Kundens röst |
|
Konkurrensintelligens och marknadsundersökningar |
|
Källa: https://www.usability.gov/what-and-why/web-analytics.html
Att tänka på när det gäller målgruppsanalys
Uppmuntra en datadriven analys för beslutsfattande
Även om siffror inte beskriver hela bilden är det ett stort steg på vägen till att bättre förstå hur din målgrupp interagerar med din hemsida. Det är ett fördelaktigt sätt att få en konkret observation av vad som sker, t ex var klicken kommer ifrån, hur länge besökare stannar på sidan, hur snabbt de lämnar sidan, vart de klickar sig vidare till och i vilket skede de konverterar. Dra nytta av experiment- och textverktyg som klart visar skillnader mellan olika metoder och du kan snabbt veta vad som bör uteslutas och vad som funkar bäst.
Tyd siffrorna på rätt sätt
Det räcker inta att bara tyda en aspekt utan att ha alla andra värden i åtanke. Exempelvis betyder många besök inget om många av de besöken lämnar sidan efter några sekunder eller inte konverterar. Det kan ta tid att förstå sammanhanget mellan olika mätvärden och statistik, därför rekommenderar vi att du antingen får kläm på det själv eller anlitar proffs som redan förstår sig på alla detaljer och har lång erfarenhet.
Få den hjälp du behöver
Om din hemsida är användarvänlig, erbjuder relevant information, har meningsfullt innehåll och har uppmaningar på rätt platser bör man komma lång väg. Dock kan käppar i hjulet sitta på baksidan i den tekniska delen av hemsidan, vilket också innebär att professionell hjälp kan vara bra att ta till.
Vi på Buildahome hjälper dig gärna med målgruppsanalys för att få en så välformad hemsida som möjligt. Hör av dig så berättar vi mer om hur det går till i de olika stegen och vad du kan räkna med från början till slutet av analysen. Om du vill veta mer om webbanalys kan du läsa här.
Vi erbjuder fullservice, vilket innebär att vi gör mycket mer än bygger hemsidor, för att du ska få ut så mycket som möjligt av din webbsida och verksamhet. Läs mer om vår fullservice här!
Kontakta oss:
Mejladress: [email protected]
Telefonnummer: 0730 585 255