Sökoptimering för YouTube – Den andra mest använda sökmotorn
Det allra vanligaste är kanske att man konfigurerar sökoptimering anpassat enbart för Google som är den allra största sökmotorn som existerar idag. I denna artikel vill vi dock ta en närmare titt på vad som gäller när det kommer till sökoptimering för YouTube som är den andra mest använda sökmotorn.
YouTube i siffror
Det totala antalet YouTube- användare per månad går upp mot över 2 miljarder och nästan 5 miljarder videor ses på Youtube varje dag. Ungefär 300 timmars video laddas upp till YouTube varje minut! 51% av YouTube användare besöker plattformen dagligen och hela 81% av dem omfattas av besökare utanför USA. Något fler män (56%) än kvinnor (44%) använder videoplattformen som finns tillgänglig i 100 olika länder och 80 språk. Mer än 70% av all tid som spenderas på att spela videos sker via mobila enheter. Därmed står YouTube för hela 25% av den totala globala mobiltrafiken!
Dessa siffror gör YouTube till den näst mest använda sökmotorn efter Google. YouTube ägs av Google sedan 2006.
Bra att veta
Det mesta folk ser på YouTube, närmare bestämt 70% av allt som visas bestäms av “rekommendations-algoritmen”. Detta är bra att ha i åtanke särskilt när man ställer in sökord och andra SEO aspekter som vi snart kommer berätta mer om. Ifall en video inte är tillräckligt iögonfallande eller av annan anledning ointressant så lämnas videon inom 10 sekunder i 1 av 5 av fallen.
Tjäna pengar på YouTube
Som du möjligen vet kan man tjäna pengar på sina YouTube- videor. I Sverige kan man tjäna mellan 5 och 40 kronor per 1,000 visningar, beroende på videons kvalité och konkurrens. Det kanske inte låter mycket, dock kan det bli en hel del pengar i slutändan. Exempelvis, en video som har 150,000 visningar tjänar in mellan 600,000-6 miljoner kronor!
Man ska alltså inte underskatta kraften av YouTube och ha i åtanke att man kan göra både betald och organisk reklam för sig genom rörlig bild.
Sökoptimering för YouTube videor
Nu är det dags att gå igenom de olika faktorerna som behöver implementeras eller ses över när det kommer till sökoptimering för YouTube och dina videor.
Välj dina sökord varsamt
Gör en genomgående sökord-forskning och avgör vilka termer som är mindre konkurrenskraftiga men som har potential att bringa stora volymer av besökare.
Du kan använda sökordsforskningsverktyg som t ex:
- WordStreams (gratis sökordsverktyg)
- Google sökordsplanerare
- Moz eller Semrush.
Använd nyckelord i din videotitel
När det kommer till sökoptimering är det även viktigt att lägga in sitt nyckelord/fras i videotiteln. De vanligaste sökavsikterna är för information, e-handel, navigering och transaktioner. Detta innebär att om du inkluderar kundens avsikt i titeln har du även större chans att synas bland sökresultaten.
Inkludera nyckelordet i din videofil
Spara din fil med ett namn som inkluderar ditt sökord eller sökfras innan du laddar upp det. Detta är ett superenkelt tips som genast ger bättre chans för din videorankning och är bra för sökoptimering!
Sökoptimering för din videobeskrivning
En väldigt viktig rankningsfaktor är att ha en optimerad och relevant videobeskrivning. Tänk på att om du senare ändrar i beskrivningen kommer den läsas in på nytt vilket innebär att den “börjar om” i algoritm-placeringen. Därför är det bäst att du gör rätt från början.
Använd hashtags
På sociala medier används hashtags (#) för att hjälpa användare att hitta innehåll som svarar på deras frågor på en rad plattformar. Lägg in hashtaggarna i beskrivningen, alternativt även i titeln för bättre sökoptimering.
Anpassa din miniatyrbild
Miniatyrbilden (som visas i förslagslistan) kan vara väldigt avgörande när det gäller att fånga användarens klick. Det är det första som fångar besökares uppmärksamhet när de scrollar bland YouTubes sökresultat. Se till att din miniatyrbild är riktigt bra och iögonfallande!
Välj kategori
Det kanske känns självklart, men ändå nämnvärt att även val av kategori för din video främjar sökoptimering för YouTube. Detta gör du i ett av stegen när du laddar upp videon.
Lägg till undertexter
En bra bonus för bättre sökoptimering och rankning är att lägga till undertexter så att även döva personer kan förstå vad som sägs i videon. Du kan även översätta videon och lägga in undertexter på t ex engelska eller varför inte spanska som också är ett av världens mest talade språk.
Kul fakta!
- Världens mest spelade YouTube- klipp är “Baby Shark Dance” med 9,53 miljarder visningar.
- Den allra första videon lades upp 2005 och var ett klipp från San Diego Zoo.
- YouTube var från början menat att bli en datingsida.
Vi hoppas att du lärt dig något nytt om sökoptimering för YouTube och att du sparar denna information för nästa gång du lägger upp en ny video!
Skulle du behöva hjälp med sökoptimering kan du höra av dig till oss på Buildahome så löser vi det!
Kontakta oss:
Mejladress: [email protected]
Telefonnummer: 0730 585 255
Besök oss på sociala medier och webben:
Webb:
Läs andra blogginlägg
Så gör du A/B-test för en framgångsrik konverterings-optimering