Tillbaka till lista

Regler för tävlingar på sociala medier

regler för tävling på sociala medier

Ifall du använder sociala medier har du säkert någon gång sett inlägg och stories med tävlingar.

Exempelvis att du kan vinna en resa, pryl eller prenumeration genom att tagga, kommentera eller fylla i ett frågeformulär.

Tävlingar kan vara ett effektivt sätt att öka engagemang och följarskara, men det finns viktiga lagar och regler att följa. Varje plattform har sina regler, som måste följas.

Du måste exempelvis informera deltagarna om vinstskatt, undvika att uppmuntra felaktig taggning, och klargöra att tävlingen inte är sponsrad av plattformarna.

Vad gäller då när man ska hålla i tävlingar på sociala medier? Det ska vi ta reda på i detta blogginlägg.

Vi kommer även ge tips på hur du tydligt kommunicerar tävlingsvillkor och hur du undviker vanliga fallgropar för att lyckas med din kampanj.

Tävlingar på Facebook och Instagram

Facebook och Instagram, som båda ägs av Meta, är två av de mest populära sociala medie-plattformarna.

Facebook har ungefär 3 miljarder användare per månad och Instagram ca 2 miljarder, innebärande en gigantisk marknad med stort potential till att få med tävlingssugna användare.

Dock får man tänka på att det finns en del begränsningar för när man anordnar tävlingar på respektive plattform. Här följer några av reglerna:

  • Följ regler och lagar enligt det som är stiftat och bestämt i det land där du anordnar tävlingen. I t.ex Sverige gäller Marknadsföringslagen som spelar en viktig roll när man anordnar tävlingar på sociala medier eftersom den ställer krav på hur marknadsföring, inklusive tävlingar, får utformas och kommuniceras till konsumenter.

 

  • Om vinsterna i tävlingen är skattepliktiga måste detta framgå tydligt i tävlingsreglerna, så att deltagarna är medvetna om eventuella skyldigheter att betala skatt på vinster.

 

  • För Facebook får du inte uppmuntra deltagare att specifikt dela inlägget på sin eller en väns tidslinje eller tagga vänner i inlägget.

 

  • För Instagram får du inte felaktigt tagga innehåll eller uppmuntra användare att felaktigt tagga innehåll, exempelvis föreslå att de taggar sig själva eller personer som inte är med på bilderna som visas i tävlingsinlägget.

 

  • Tävlingen måste bekräfta att den inte är sponsrad, administrerad eller på något annat sätt anknuten till Facebook eller Instagram.

 

  • Deltagarna måste ha en fullständig version av Facebook eller Instagram.

 

  • Plattformarna hjälper dig inte med administration av din tävlingskampanj och kan inte ge råd om huruvida samtycke krävs för användning av innehåll.

 

  • Instagram och Facebook ansvarar inte för dina tävlingar, du håller i dem på egen bekostnad och risk.

 

  • Tävlingar kan administreras på sidor, grupper, evenemang eller i appar på Facebook.

 

  • För att anordna en tävling på Facebook, se till att följa plattformens regler och riktlinjer. Det är viktigt att inte uppmuntra deltagare att dela inlägg på sina tidslinjer eller tagga vänner, och att inkludera nödvändiga ansvarsfriskrivningar.

Här kan du läsa mer om Metas tävlingsvillkor.

Tydlighet i beskrivningen

När det kommer till tävlingar på sociala medier behöver du vara tydlig i beskrivningen på din tävling samt ha med all information och villkor som behövs.

Dock finns det risk för att för mycket text i ett inlägg gör det svårläst och otydligt.

Därför är det en bra idé att få fram de allra viktigaste punkterna i tävlingsinlägget och sedan hänvisa till en annan ruta som omfattar mer ingående förklaring och villkor.

Populärt undantag för tävlingar

Många typer av tävlingar kräver en särskild spellicens. Dock är det populära undantaget tävlingar som uppmanar den tävlande att gilla, kommentera eller dela inlägget för att delta i tävlingen.

Denna typ av tävling sker endast i marknadsföringssyfte och kräver ingen form av insats för att delta, vilket gör processen för både dig och deltagaren enklare.

Dessutom är tävling med gratis deltagande ett bra sätt att marknadsföra sig själv på för att få fler följare och engagemang.

Du kan även följa din kampanj i analysprogram som t ex Google Analytics / 4 och se vad som går bra och vad som behöver förbättras i din tävling. Hur många som sett din annons och öppnat länken, hur länge de stannat på sidan m m.

Att marknadsföra tävlingar i sociala medier

När du marknadsför en tävling behöver du säkerställa följande:

  • Tjata inte på folk. Se till att din annons inte visas för ofta framför samma person så att det blir påträngande. Du försämrar chanserna för deras deltagande samtidigt som du förmodligen slösar pengar på oönskade annonser.

 

  • Användare kan vara skeptiska mot vissa tävlingar då det sker en hel del lurendrejeri på nätet. Var därför tydlig med vem det är som anordnar tävlingen. Ange kontaktuppgifter, namn och andra trovärdighetsfaktorer.

 

  • Använd inte överdrivna påståenden, som t ex att värdet av tävlingspriset skulle vara högre än det faktiskt är.

 

  • Du får inte rikta dina tävlingar i sociala medier till personer under 18 år.

 

  • Informera om att du behandlar deltagarens personuppgifter som namn och andra kontaktuppgifter.

 

Anordna tävlingar

Det finns många roliga sätt att skapa tävlingar i sociala medier.

Vad för tävling som skulle passa dig och ditt företag bäst beror på olika faktorer, t ex vad du har att erbjuda som pris och hur relevant den typen av pris är för dina deltagare.

Våra Facebook- och Instagram experter på Buildahome kan hjälpa dig att sätta upp en tävlingskampanj och se till att allt står rätt till gällande regler, men också ge råd för vad som skulle passa just ditt företag.

Hör av dig till oss för att få veta mer och hur vi går tillväga.

Vi erbjuder fullservice, vilket innebär att vi gör mer än bygger hemsidor, för att du ska få ut så mycket som möjligt av din webbsida och verksamhet.

Läs mer om vår fullservice här!

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se