Tillbaka till lista

Search intent – Hur vet man vad ens kunder söker efter?

En man med kikare kollar mot kameran

När man talar om Search Intent, eller sökavsikt, syftar man på användarens syfte bakom en viss sökning. För att förstå och besvara användarens frågor mer effektivt är det avgörande att identifiera vilken typ av sökning som görs.

Det kan vara en sökning efter en webbplats, närmaste restaurang, ett par nya höstskor, eller när OS i London ägde rum.

Google försöker matcha användarens avsikt med de mest relevanta resultaten, vilket gör det viktigt att skapa innehåll som möter dessa avsikter.

Vad är Search intent?

Precis som en kompass hjälper dig att hitta rätt väg, hjälper Search Intent dig att förstå vad dina besökare söker efter, och på så sätt kunna skapa innehåll som leder dem till den information de söker efter.

Det handlar alltså om att förstå vad en användare egentligen letar efter när de skriver in en sökfråga. Genom att kartlägga deras avsikter kan du skapa relevant och engagerande innehåll som tillfredsställer deras behov och förbättrar din SEO-strategi. Tänk på search intent som din digitala kompass – den pekar dig i rätt riktning för att nå ditt målpublik och uppnå framgång online.

När sökavsikten är tvetydig visar Google innehåll som riktar sig till olika sökavsikter. Du kanske någon gång har fått upp en fråga av Google där du får besvara om du håller med om sökmotorns sökresultat eller inte.

Denna fråga ställs för att Google ska kunna träna sina algoritmer att bättre presentera relevant innehåll och sortera bort det som är irrelevant. Målet med Google är ju trots allt att man som besökare ska kunna hitta det mest relevanta innehållet.

Kategorier för Search intent 

Här går vi igenom de fyra standardiserade sökintentionerna som finns.

  1. Transaktionssökningar: Användaren är redo att köpa något och söker efter en specifik produkt eller tjänst.
  2. Kommersiella sökningarAnvändaren överväger olika alternativ och jämför produkter eller tjänster innan ett köpbeslut.
  3. NavigeringssökningarAnvändaren vet redan vilken webbplats de vill besöka, men istället för att söka på URL:en söker på namnet. Exempel: ”Gmail” eller ”youtube”.
  4. Informativa sökningarAnvändaren söker efter information om ett särskilt ämne, oftast i form av en fråga eller bred sökterm.

Dessa kategorier är standard, dock finns givetvis ytterligare mindre eller indirekt relaterade kategorier också. Överlappning mellan kategorierna sker också då många sökord har olika avsikter.

Transaktionssökningar

Här handlar det om att sökaren är ute efter att köpa något – en fysisk eller digital produkt eller en tjänst. Många gånger vet de inte exakt vad de vill köpa men har en produktkategori i åtanke och är redo att ta fram betalkortet så fort de hittat rätt sak.

Vid detta skede kanske de bläddrar genom Shopping Ads eller går in på olika hemsidor med liknande tjänster eller produkter för att hitta det som besvarar deras search intent allra bäst.

Exempel på sökningar med transaktionsavsikt:

  • Köpa ergonomisk säng
  • Billiga flyg till Grekland
  • Fodrad regnjacka

 Kommersiella sökningar

Användaren är ute efter en produkt eller tjänst men har inte bestämt sig ännu för vilken typ som är rätt för dem. De tar hjälp av recensioner och jämförelser på olika sidor och överväger olika alternativ. Sökord som “jämfört med”, “topp 10”, “bästa”, “recension” är vanliga vid kommersiell avsikt som ofta även är lokala sökningar.

Exempel på sökningar med kommersiell avsikt:

  • Bästa thaimaten nära mig
  • Webbyrå i Helsingborg
  • Recension JBL högtalare

Navigeringsavsikt

Den som söker vet redan var de är ute efter men kanske inte vet den exakta webbadressen eller är för lat för att skriva ut hela webbadressen och söker bara på namnet utan t ex .com eller .se. Eller kan fallet vara att de letar efter vägbeskrivningar om det är en fysisk plats de letar efter.

Exempel på navigeringssökningar:

  • Gmail login
  • Tropikariet Helsingborg
  • Buildahome sökoptimering

 Informationssökning

Detta är en bred kategori och även den vanligaste sökavsikten. Det kan va en sökning om t. ex. väder imorgon eller vem som vann den senaste SM-matchen. En annan typisk situation man gör en informationssökning i är när det diskuteras om vem som har rätt om en viss sak.

Ett perfekt exempel är ”vad är brasiliens huvudstad”. Google visar svaret direkt på SERP (sökresultatsidan) i ett så kallat kunskapskort som ser ut ungefär så här (nedan) där även liknande sökningar ges som förslag.

 

Andra exempel på informationssökningar:

  • Kul fakta om webbdesign
  • Hur gammal är Sveriges drottning?
  • I vilken klubb spelar Messi nu?

Hur ska jag arbeta med Search Intent?

Bästa sättet att jobba med Search Intent är att se till att alltid vara medveten om vem det är du skriver innehll till. Om du skriver innehåll om ett särskilt sökord, vad exakt kommer den som söker efter innehållet leta efter?

Har du precis skapat en produktsida om springskor borde du ju utgå från att den som ska landa på sidan söker efter springskor. Vad kommer den personen vilja se på sidan?

Utöver själva modellen så är pris, storlek och olika produktspecifikationer något du borde lyfta.

Skriver du ett blogginlägg om ”bästa resmålen i grekland” så är det nog folk som ännu inte bestämt sig var de vill resa utan fortfarande kollar på alternativ. Detta skulle alltså vara ett informativt inlägg om vad olika platser har att erbjuda.

Ett blogginlägg med en topp 10-lista hade nog varit precis vad de leta efter. Men om sökordet snarare är ”flyg grekland” så är sökningen snarare kommersiell och borde besvaras med en sida där besökaren direkt kan boka sin flygbiljett.

Ett bra sätt att komma igång är att ta fram en lista på de viktigaste nyckelorden på er hemsida. Gå igenom dem och markera vilken kategori som de olika sökorden bäst matchar med. När ni sedan skapar innehåll för sökorden så använder ni denna lista som referens.

Varför är Search intent viktigt?

Search intent är viktigt att förstå sig på när man jobbar med SEO (sökmotoroptimering) och SEM (betalannonser på sökmotorer) för sin hemsida. Googles syfte är att ge sina besökare den information som de letar efter. Att förstå Search Intent är därför en av nyckelpelarna i att göra sin sida användarvänlig. Rätt sökord ska matchas med rätt innehåll och på så vis få in rätt besökare och potentiella kunder.

På Buildahome hjälper vi dig med detta såklart! Våra SEO och SEM-experter förklarar och konfigurerar allt du behöver så att din hemsida attraherar rätt personer vid rätt tillfälle.

Kontakta oss

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 010-214 65 65

Buildahome Webbyrå Helsingborg

Buildahome Webbyrå Malmö

Buildahome Webbyrå Göteborg

Buildahome Webbyrå Stockholm

Besök oss på sociala medier

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb

buildahome.se

Läs andra blogginlägg

Alternativ till Google Analytics

Webbdesign – gör din hemsida unik!

Umbarco – flexibelt CMS