Mobilanpassad e-handel: Tänk Mobile First
Design – Få ert varumärke att sticka ut
För att få en layout exakt som man vill ha den behöver man hjälp av en grafisk designer. Det gäller även för exempelvis logga och annat som har att göra med att förmedla ett starkt varumärke. Ett originellt varumärke som har en röd tråd genom allt kommunikationsmaterial kräver en grafisk designers kunskap och kreativa händer.
Det handlar om att balansera färg, form, typsnitt, bilder, med mera, så att det tydligt och snyggt förmedlar och presenterar ens företagsimage.
Innehållet måste även vara tillgänglighetsanpassat.
En stark grafisk profil för bättre varumärkesigenkännande
En grafisk profil innefattar tre huvudingredienser; logotyp, färger och typsnitt. Dessa används för visuell igenkänning för ditt företag eller organisation på webben, och i allt sälj- och marknadsföringsmaterial. Den grafiska profilen behöver vara på plats innan hemsidan skapas för att ha något att gå efter när man sätter färg och form. Man kan säga att den grafiska profilen skapar karaktär och en röd tråd genom all visuell presentation av företagets varumärke.
Hur jobbar vi med grafisk profil?
Logotyp
En enkel men unik logga med få färger är att föredra när man skapar en logga. Den ska kännas rätt och relevant för varumärkets syfte och gärna ha ett utseende som är lätt att urskilja från andra. Vi kan även se till att din logga är responsiv och ändrar storlek och modell beroende på placering.
Färger
Olika färger bringar olika känsla och symboliserar olika saker. Det är viktigt att förstå sig på hur målgruppen i fråga reagerar på den eller de färger du väljer till din grafiska profil. Se till att det är tilltalande färger som även reflekterar din verksamhet och dess anda.
Typsnitt
Rätt typsnitt är avgörande för utseendet och känslan av din hemsida. Oftast ser det snyggast ut att använda sig av fler än ett typsnitt och variera dem beroende på om det gäller titlar, brödtext eller citat.