Tillbaka till lista

Vad innebär redirects 301?

301 redirect

Redirects, eller på svenska ”omdirigeringar”, innebär att man automatiskt leder trafiken från en URL till en annan. Om en sida tas bort från en webbplats eller blir ersatt av en ny sida behöver man redirecta för att trafiken hittar till rätt sida.

Vad är en redirect?

Redirects är en teknisk metod som används på webbplatser för att omdirigera trafik och sökmotorer från en URL till en ny URL. Detta innebär att när någon försöker besöka en viss webbsida, kommer de automatiskt att skickas till en annan sida.

Redirects används ofta när en webbsida har flyttats till en ny URL, när en webbplatsstruktur har ändrats, eller för att konsolidera flera sidor med liknande innehåll till en enda sida. De hjälper till att bevara trafik och SEO-värde, vilket är viktigt för att upprätthålla webbplatsens synlighet och ranking i sökmotorer.

Vad är en URL?

En URL (Uniform Resource Locator) är den adress som leder till en specifik webbsida på nätet. Varje URL har en unik webbadress för den specifika sidan du besöker.

url structure

Hur fungerar redirects?

  • När en användare försöker nå en särskild URL, kontrollerar servern om det finns några omdirigeringsregler dvs redirects.
  • Om en redirect hittas, skickar servern användaren till en ny URL istället för den som besökaren eller sökmotorn avsåg att besöka.

De vanligaste sorters redirects:

301-redirect:

Permanent omdirigering som talar om för sökmotorer att den gamla URL har flyttats permanent till en ny adress. 301:a är den vanligaste och är den man bör använda.

Den innebär att en sida har ändrats permanent vilket innebär att den tidigare URL:n är borttagen och inte kommer tillbaka. En sida med statusen 301 skickar vidare besökaren till en ny sida.

302-redirect:

Tillfällig omdirigering som indikerar att den gamla URL kommer tillbaka snart. Den ursprungliga sidan kommer alltså tillbaka tids nog men besökaren hamnar så länge på denna 302:a.

URL-förkortare

En tredje typ är URL förkortare. De fungerar lite som en ompekning men används snarare när man vill använda en kort version av en URL.

Några exempel på förkortarverktyg är shorturl.at, bitly.com och cutt.ly. Detta är passande när man vill undvika att dela en URL som är flera rader lång.

Varför behöver man göra en redirect?

Det är alltså nödvändigt att göra en redirect om man vill kunna följa en och samma landningssida även om vägen till sidan eller innehållet skulle ändras. Ifall en besökare har sparat den gamla URL:n ska de kunna komma in på sidan igen även om URL:n har ändrats.

Annars går man miste om besök och besökaren blir istället snopen av en 404 icke-fungerande sida istället för att hamna där de hade förväntat sig, vilket vore väldigt synd.

Om man gör om en sida eller byter ut den helt behöver URL:n ändå reflektera samma innehåll som på originalsidan, även om den inte behöver se helt lika dan ut. Så länge besökaren hamnar där de förväntar sig att hamna har man gjort rätt!

I vissa fall kan en sajt ha fått en helt ny domän eller precis lagt in sitt SSL-certifikat och prefixet ändras då från http till https. Även i detta fall behöver man omdirigera URL:n. För hantering av gamla eller helt raderade sidor rekommenderas att man gör en redirect med statuskod 301.

Läs mer om skillnaden mellan http och https.

SEO och redirects

Omdirigeringar kan användas för att förbättra en webbplats SEO om det används korrekt.

Om du exempelvis flyttar en webbsida till en ny URL säkerställer du att både sökmotorer och användare anländer till den nya landningssidan genom en 301-redirect. Genom att göra detta bevarar du inte bara länkkraften från den ursprungliga sidan utan det förhindrar att trafik går förlorad till din webbplats.

En felaktig användning av redirects kan dock skada din SEO. Om du använder en tillfällig omdirigering (302) i en situation där en permanent (301) är bättre lämpad kan det ge fel signaler till sökmotorerna och leda till att den nya sidan inte indexeras. Detta påverkar såklart sidans ranking och kan också påverka användarupplevelsen negativt.

Undvik orelevant innehåll med redirects

Om en hemsida är igång i flera år, och man ofta gör ändringar och uppdateringar för att förbättra den, stöter man säkerligen på tillfällen där man behöver göra en redirect, eller omdirigering (som det heter på svenska), av en URL.

En redirect betyder kortfattat att man skickar trafik från en URL till en annan. Låt oss säga att ett gammalt blogginlägg på din hemsida inte längre är relevant och du vill ta bort den. Istället för att den gamla sidan då blir en “död” 404-sida och inte leder någonstans, omdirigeras den istället till en ny URL.

Undvik genvägar

En vanlig genväg som tyvärr många fortfarande tar är att omdirigera till startsidan, vilket går fortare än att mappa en sajt med många sidor. När man gör detta riskerar man att tappa ranking och länkkraft. Därför rekommenderar vi starkt att undvika denna metod och göra rätt sätt från början – det lönar sig i längden!

Skulle man av någon anledning inte lyckas göra en redirect på rätt vis kan man informera besökarna på 404-sidan och länka till den nya URL:n på frontsidan.

Andra vanliga misstag:

Några andra misstag vi ofta ser inkluderar:

  • Långa omdirigeringskedjor: Skapar fler steg innan användaren når slutdestinationen.
  • Glömma att uppdatera interna länkar: Alla interna länkar bör peka direkt till den nya URL. Skulle en intern länk leda till en 404-sida påverkar det användarupplevelsen negativt då besökaren inte kommer åt informationen den söker.

Hur gör man en redirect?

Man kan göra redirects både i koden på sidan, eller genom plugins. Vill du koda den själv kan du göra det i filen htaccess, i php- eller andra serverside-filer genom att ta hjälp av javascript eller meta-refresh.

I de flesta CMS finns enkla verktyg (plugins och moduler) som tillåter en att göra omdirigeringar på egen hand. Hubspot har publicerat en lista på plugins för redirects för WordPress och Hubspot.

Redirect och länkar

Om en särskild sida har ett stort antal länkar från andra domäner kommer den att ge en boost till din sidas rankning. Om du sen vill ta bort sidan eller ändra URL:en kommer alla fördelarna som länkarna ger dig försvinna. Detta är på grund av att värdet backlinks ger dig är på sidnivå snarare än domännivå.

Skulle det hända hade det varit katastrofalt för din sidas SEO. Genom att skapa en 301-redirect kan du istället omdirigera länkarna till en annan, relevant sida så att den istället får värdet som länkarna ger.

Avslutningsvis

Slutligen är redirects en grundläggande del av webbplatsoptimering för både SEO-prestanda och användarupplevelsen. De hjälper till att bevara trafik och säkerställa att besökare och sökmotorer når rätt sida oavsett om webbadressen ändras.

Skulle din webbplats behöva hjälp med strategier kring omdirigering hjälper vi på Buildahome gärna till!

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se