Tillbaka till lista

Hur teknologin har förändrat marknadsföring

Facebook ads

Otroligt mycket har hänt sedan vi började använda digitala enheter i vår vardag. Inte minst har teknologin förändrat marknadsföring och de olika metoderna som används för att nå ut till sin publik, även om vi fortfarande använder oss av en del äldre former. I denna artikel vill vi bemärka vad som har förändrats och hur man kan dra nytta av ganska enkla medel för att som företag nå ut till sin publik. Tekniken gör det möjligt att nå ut till kunder med hjälp av bland annat sociala medier, e-postmarknadsföring, webbinarier och onlineannonsering. 

Exponentiell skala med spetsig inriktning

Tack vare internet som kopplar ihop alla oss användare kan man nå ut till betydligt många fler personer än vad man kunde förr. Även om du har ett stort plakat mitt i kärnan av en miljonstad, når du fortfarande ut till färre personer än med onlineannonsering, och de flesta som ser den annonsen är förmodligen inte ens intresserade. 

Ingen internetanvändare (inom EU i alla fall) har undgått “kakor”, eller cookies, som samlar in din information i marknadsföringssyfte. De används just för att marknadsförare ska kunna rikta annonser av relevanta produkter och tjänster till dig. Utan någon inriktning, eller kakor, hade det varit betydligt dyrare och svårare för företag att nå ut till sina kunder och många hade säkert även gett upp att annonsera genom nätet. Många företag har fått inse att om de misslyckas med digital marknadsföring är det synonymt med att inte synas alls.

Man kanske kan tycka att det är irriterande att behöva acceptera kakor varje gång man går in på en hemsida. Men om man vill kunna fortsätta använda nätet så får man se det positiva i det. Det är nog lika bra att exempelvis Gösta, 59 år, med intresse för sportfiske får upp annonser för fiskespön och camping accessoarer istället för t ex smink eller barnböcker. Det om något hade varit ännu mer irriterande – att konstant få irrelevant reklam framför sig.   

Publik och segment

När man skapar digitala annonser kan man oftast i inställningarna välja de specifika karaktärsdragen för ens optimala kund. Du kan exempelvis välja ålder, kön, intressen, språk, plats med mera som är avgörande för hur bra det kommer att gå får dina annonser. Ju bättre du känner din främsta kund, desto enklare är det att nå till liknande personer. I början på exempelvis en Google Ads eller Facebook Ads kampanj börjar man att experimentera med olika segment och en mindre budget. Efterhand ser man vilken specifik inställning på segmenten som verkligen fungerar och utökar även budgeten utefter det. När man har en guld position och ser tydliga resultat är det läge för “scaling” som utökar räckvidden och intäkterna ytterligare några, eller många, steg. 

Underhållning är bra för verksamheten

Inte nog med att man driver betalannonser, det är även viktigt för ens märkesnärvaro att synas och regelbundet uppdatera sitt innehåll på sociala medier och sin hemsida. Ju mer levande ett varumärke känns för åskådaren desto bättre och framförallt kanske trovärdigare är det. Eftersom att de flesta första intrycken vi får idag sker just online och inte i person, är det bra att presentera sig väl och visa engagemang i det man gör. Det ska vara enkelt och gå relativt snabbt för besökaren att få en helhetsbild av din verksamhet och de ska fort kunna avgöra om dina tjänster eller produkter är relevanta.    

Syns du så finns du

Traditionell marknadsföring, som förekommer betydligt mer fysisk form, är inte helt borta även om det inte satsas lika mycket på det längre. Dock ska traditionell annonsering, som plakat på torgen, en reklamsnutt på radion, en ruta i tidningen och affischer på tågen, inte underskattas då det många gånger snappas upp av människors undermedvetenhet, även för de som inte är intresserade. Det man ser, känner man också plötsligt till, oavsett om man tänkt agera på annonsens uppmuntran eller ej kan det vara betydelsefullt för varumärket. 

Denna typ av marknadsföring används mer för märkesmedvetenhet snarare än för snabba sälj. Synlighet och en helhetsuppfattning är viktigt för ens image. En fysisk annons kan även vara den allra bästa formen av annons för just den målgruppen. Ett exempel är en annons för turistattraktioner i taxibilen som kör mellan flygplatsen och centrum (kanske tillsammans med en QR kod för den som vill veta mer).  

De avgörande förändringarna

Det finns givetvis vissa aspekter som har drivit de avgörande förändringarna från lokalt baserade annonser till den digitala världen. Några primära utvecklingar har satt prägel på sättet man marknadsför sig på i dagsläget. Bland annat är internethastighet och tillgänglighet, den ökande tiden som spenderas online bland användare och algoritmer som hittar rätt användare att visa annonserna för, några av dessa aspekter. 

Det är även enklare att som enskild person eller företag börja sin bedrift i liten skala och göra mycket av marknadsföringen själv. Man behöver alltså inte som förr ha mycket pengar, eller knappt alls, till att börja med för att marknadsföra sig (organiskt). Man kan bygga sitt märke i princip gratis till att börja med och sedan utöka allt eftersom ens företag växer. Detta har lett till att det har vuxit upp otroligt många fler företag än vad som fanns för bara 20 år sedan. Därmed har också alternativen för digital marknadsföring ökat och utvecklats i hög takt.

Få hjälp med den digitala marknadsföringen!

På Buildahome hänger vi med i de digitala svängarna även när det gäller marknadsföring. Vi hjälper dig gärna att sätta upp kampanjer i olika kanaler, men också upprätthålla dem. 

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se