Tillbaka till lista

Vad betyder Call-to-Action (CTA)? – Tips och exempel som ökar konverteringar

Vad betyder CTA?

Begreppet CTA betyder “Call-to-action” och innebär en indikering, eller uppmaning, för vad du vill att besökaren ska göra på din hemsida. Det kan vara allt från att klicka på en pop-up för att få en rabattkod till att registrera sig för nyhetsbrev eller boka in ett möte via en automatisk bokningsplattform.

Det kan även vara så enkelt som att ta kontakt eller klicka på köp. Det är viktigt att tydligt guida besökare att ta dessa steg för att öka engagemang och konverteringsfrekvens. En bra Call-to-Action är avgörande för att leda besökare mot önskade handlingar, såsom att göra ett köp eller lämna sina kontaktuppgifter.

Vanliga exempel på CTA:s

Några exempel på vanliga CTA:s du definitivt sett innan inkluderar:

  • Prenumerera
  • Läs mer
  • Bli Medlem
  • Ladda ner
  • Köp nu
  • Komma igång
  • Prova gratis
  • Följ
  • Lägg till i lista
  • Spara
  • Dela på sociala medier
  • Gratis provperiod
  • Lägg till i kundvagnen
  • Kolla upp
  • Boka möte
  • Få personaliserat prisförslag

Dessa CTA:s kan ta form av en knapp, formulär eller länk för att tydligt guida besökare på den önskade handlingen.

Varför är Call-to-action viktigt?

Många anledningar finns till att använda Call-to-actions, oavsett om du är ett B2C-, B2B- eller e-handelsföretag. En lyckad CTA vägleder din publik längs köpresan, visar vad de ska göra härnäst samt bygger förtroende för ditt varumärke och dina produkter eller tjänster. En effektiv call to action ska tydligt förmedla värdet till besökaren, vilket kan öka motivationen att utföra den önskade handlingen.

Utan en CTA kan det lätt bli att dina besökare känner sig osäkra på vad de ska göra härnäst, vilket tyvärr många gånger leder till att de överger din sida och letar efter något mer konkret hos dina konkurrenter. Genom att klicka på en tydligt beskriven CTA, som ’Få en offert’ eller ’Börja kostnadsfritt’, kan besökaren enkelt förstå fördelarna med att ta nästa steg.

Hur och var ska jag använda Call-to-actions?

Att använda sig av en Call-to-Action är ett effektivt sätt att uppmuntra dina besökare att interagera med ditt varumärke, hemsida, blogg eller sociala medie-kanaler. Du placerar dem på olika platser, exempelvis:

Det är viktigt att din cta ska adressera besökarens behov och använda tydlig och övertygande kommunikation.

Hemsida

Besökaren ska aldrig behöva fundera över vad som sker härnäst. Vad besökaren ska göra på sidan bör vara tydligt från start till mål (utan att vara spammigt). Ett tydligt exempel är “Hem” som bör fungera som en broschyr där du sammanfattar din verksamhet och vad besökaren kan förvänta sig av dig och din hemsida.

Genom ”Hem” hänvisar du även till de andra sidorna, som t ex “våra tjänster”, “om oss” och “kontakt”. Förbättra effektiviteten av dina CTA-element genom att använda hög visuell kontrast och tydliga designelement.

Målsidor

Led dina besökare till specifika målsidor. Det kan t.ex. vara en tillfällig kampanj eller något enkelt som ett kontaktformulär.

Inlägg på sociala medier

Oavsett om du har som mål att vägleda dina besökare till att bli följare, dela dina inlägg eller klicka sig vidare till din hemsida är sociala medier ett jättebra verktyg för att öka engagemang.

E-postkampanjer

Skicka nyhetsbrev till alla på din mejllista och hänvisa därigenom till att klicka vidare till mer information, köp, beställ eller något annat som kan vara av intresse för dina prenumeranter.

Blogginlägg

Blogginlägg, likt detta, är ytterligare en utmärkt plats att inkludera call-to-actions. I detta inlägg är våra primära CTA längst ned efter all text där du som läsare kan kontakta oss eller läsa någon av våra andra intressanta blogginlägg.

Vi har dessa Call-to-Actions strategiskt längst ned då vi gärna vill att du läser hela blogginlägget innan du klickar dig vidare. Dels för att syftet med blogginlägget är att informera och ge kunskap, men också för att gynna hemsidans SEO.

Använd Analytics 4

Du bör ha tydligt och klart för dig vad dina så kallade “actions” är och se till att alla call-to-actions leder dit. Använd gärna Analytics 4 när du kartlägger dina mål då det är viktigt att förstå vilka aspekter som även höjer (eller sänker) din SEO.

Använd CTA som en del av din digitala marknadsföringsstrategi för att omvandla dina besökare till leads och betalande samt återkommande kunder.

Prova dig fram med A/B-testning

A/B-testning, eller ”split testing”, är en form av konverteringsoptimering som innebär att man skapar två eller fler liknande landningssidor där innehållet är nästan identiskt men med några element som skiljer sig åt. Till exempel kan sidorna ha olika färger på ”Köp”-knappen.

Poängen här är att ta reda på vilken färg som bäst drar till sig kundernas uppmärksamhet och därför ökar chansen att de konverterar. Färger har stor påverkan på vårat beteende och kan drastiskt påverka hur vi agerar digitalt. Faktum är att rätt färgkombinationer kan öka konverteringar med 85%.

Låt säga att du driver en reakampanj som din publik kan hitta mer information om och ta del av på en särskilt skapad landningssida. Innan du satsar stort och betalar för annonser som leder till den nya reakampanjen är det en god idé att testa sig fram med olika landningssidor.

Skapa minst två olika landningssidor och sätt dem mot varandra. Låt de ha olika call-to-actions, använd olika färger, typsnitt, bilder, och lägg dina CTA på olika ställen. Sedan testar du de olika landningssidorna inför din publik. Du kan använda dig av organisk trafik eller betald annonsering för att få in besökare på de olika sidorna, och på så vis få konkreta resultat på vilken som fungerar bäst.

När du vet vilken landningssida som är vinnaren är det bara att gasa på och satsa!

Var medveten om köparens resa

Ifall du vet något om marknadsföring har du säkerligen hört talas om “köparpersonligheter”, “köparens resa” eller “köpstadie”. Dessa begrepp vill tala om i vilket stadie besökaren är.

Behöver de mer information (medvetenhetsstadiet)? Är de inspirerade men behöver ännu en anledning till att utföra ett köp (övervägandestadiet)? Eller är de redo att göra ett köp och är på väg till kassan (beslutsfasen)?

Var medveten om vilka call-to-actions som passar bäst beroende på var användaren är i sin köpresa. Exempelvis, för medvetenhetsstadiet vill man uppmana till “Läs mer” eller “Mer info”. För övervägandestadiet funkar “Prenumerera” eller “Ladda ned e-boken”.

När besökaren är redo att köpa lägger du in “Köp nu” eller “Applicera min rabattkod”. Även merförsäljning funkar i detta stadie.

Tips!

  1. Håll det kort: Korta fraser som går rakt på sak funkar bättre än hela meningar. Använd så få ord som möjligt för att beskriva det du vill ha sagt.
  2. Lägg till en känsla av tidspress: Använd till exempel “begränsat erbjudande” eller sätt ett konkret datum för när din kampanj avslutas för att skapa tidspress.
  3. Betona låg risk och icke-förpliktelse: “Gratis provperiod utan förbindelse – avbeställ när du vill” eller “öppet köp i 30 dagar utan fraktkostnad” är exempel på hur du får besökaren att känna att de inte förlorar något på att prova på.

Ta hjälp av proffs!

Givetvis hjälper vi dig med allt du behöver för att omvandla besökare till nöjda och återkommande kunder. Allt från en användarvänlig hemsida och landningssidor för dina kampanjer, till split testing och allt annat du behöver inom digital marknadsföring.