Tillbaka till lista

Social commerce – vad innebär det för e-handel och vilka är möjligheterna?

Social ecommerce

Social commerce är en mer bekväm och interaktiv shoppingupplevelse, vilket förklarar varför populariteten ökar. Det är ett revolutionerande sätt att använda sociala medieplattformar, som Facebook, Instagram och Pinterest, för att marknadsföra och sälja produkter och tjänster. Denna säljmodell låter kunder slutföra köp direkt utan att behöva lämna sociala medieappen. 

Social commerce får användare att stanna

Social commerce låter användare köpa produkter inom sociala plattformar utan att gå till en annan e-handelswebbplats. Onlineshopping är alltså helt integrerat i sociala medier. Det tillåter konsumenter att hitta, kika på produkter och köpa dem – allt utan att behöva lämna plattformen.

För social commerce används inhemska shoppingverktyg som Facebook Shops. De kan också använda e-handelsintegrationer med plattformar som Shopify.

Mest populära sociala medieplattformar för social commerce:

Dessa fyra appar har inbyggda funktioner för social handel:

  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Tik ​​tok

Skillnaden mellan social handel och e-handel

Social handel och e-handel skiljer sig åt en del. E-handel är shoppingupplevelsen som sker på en webbplats eller i varumärkets egna app. Denna e-handelswebbplats nås på vanlig väg genom URL via din webbläsare på datorn, surfplattan eller mobilen.

Social commerce är en delmängd av e-handel där kunder utför sina köp inom sociala medieplattformar. Här kan de kolla upp produkter eller tjänster och utföra köpet direkt utan att behöva ta sig utanför sociala medieplattformen.

E-handel utan e-handelswebbplats

Det finns alltså inget krav på att ha en egen e-handelswebbplats för att använda sig av sociala mediers inbyggda säljverktyg. Du kan även välja att använda vilken sociala medieplattform du vill. Många online-återförsäljare som har en e-handel drar dock nytta av denna nya handelsmetod och kan smidigt dirigera leads till sin hemsida. 

Närmaste framtiden för social commerce

Vi har bäst insikt i den Nordamerikanska marknaden där social commerce förutspås uppgå till 80 miljarder USD år 2025. Detta är högst troligt då ca 57 % av världens befolkning använder sociala medier och antalet stiger. 

Varför är social handel viktigt?

Ju enklare det blir att shoppa online desto mer populärt blir det. Den snabba och smidiga shoppingupplevelsen minskar även risken för övergivna kundvagnar.

Vi hjälper dig!

Oavsett om du behöver hjälp med att bygga upp en e-handel, utvidga den eller implementera social commerce på sociala medieplattformar kan vi på Buildahome hjälpa dig. Hör av dig till oss så berättar vi mer!

 

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 010-214 65 65

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se

Läs andra blogginlägg:

Vad innebär Call-to-action och hur implementerar jag det bäst?

Hur viktigt är det med SEO & SEM? Behöver man verkligen båda?

UX och UI – vad är skillnaden och varför behövs de?