Tillbaka till lista

Google Shopping-kampanjer för din e-handel – uppdateringar och vad som är bra att veta!

Kvinna med påsar

En kampanjtyp som är utmärkt att använda sig av när man vill göra reklam för individuella produkter på sin e-handel är Google Shopping-kampanjer. Med ett enda klick på annonsen kommer besökaren direkt in på produktsidan och kan göra ett köp. Hur smidigt som helst! I detta blogginlägg går vi lite närmare in på Google Shopping-kampanjer och vi berättar även om de senaste nyheterna, så läs vidare!

Hur funkar Google Shopping-kampanjer?

För att få dina shopping-annonser att fungera behöver du först och främst skapa ett konto i Merchant Center och ladda upp all produktdata som krävs, samt en del annan information, som t ex företagets plats och kontaktuppgifter. 

När du väl fått igång dina annonser utgår Google ifrån produktdata och inte sökord för att avgöra när dina produkter ska visas. Dock fungerar det på liknande sätt då den information du lägger in matchas med användarnas sökningar och de mest relevanta resultaten visas. 

Vad syns i en shopping-annons?

Annonserna ser lite olika ut beroende på skärm och enhetstyp som används. Varje annons innehåller en bild, pris, titel och butiksnamn. Du kan även markera produkter som har tillfälliga specialerbjudande. När du har nått upp till minst femtio recensioner (totalt för alla produkter) kan du även börja visa dem i annonserna. 

Vad kostar det?

På samma vis som andra Google Ads-annonsformat deltar även Google Shopping-annonser i auktioner där högstbjudande vinner. Du betalar dock bara när någon klickar på annonsen, denna typ av annons förkortas CPC och står för “kostnad per klick” (på engelska). Hur mycket kostar det då? Svaret på det är att det beror alldeles på konkurrens; nisch, hur många andra webbutiker som också säljer samma sorts produkt och hur mycket de är villiga att betala för ett klick. Läs mer om CPC-budgivning här.

Var visas annonserna?

Du kan oftast se Google Shopping-annonser längst upp i sök på Googles sökresultatssida (SERP). I vissa länder ser man en egen flik längst upp kallad “shopping” som man kan klicka på. Du kan även se dem på sidan separat från sökresultaten, bland bilder och på webbplatser som tillhör Google sökpartners (om så är inställt). 

Nya uppdateringar under 2022

Smarta shopping-kampanjer och lokala kampanjer byter till Performance Max under 2022. Detta innebär att du får samma basfunktioner som i tidigare program och även tillgång till nytt annonsutrymme och nya insikter. Det nya verktyget trädde fram under april 2022 och mellan juni och september uppgraderas alla konton automatiskt till nya Performance Max.

Fördelar med Performance Max-kampanjer  

Här är några fördelar med Performance Max:

  • Maximerar marknadsföringsmål i hela Google Ads-utrymmet genom dina angivna verksamhetsmål.
  • Visar dina annonser på YouTube, i Display-nätverket, söknätverket, Gmail, Maps och bland förslag.
  • Få fler konverteringar – annonsera genom Performance Max och få i genomsnitt 12 % högre konverteringsvärde. 
  • Få en mer omfattande rapportering om målgrupper och annat.
  • Ytterligare funktioner.

Vad sker efter uppgraderingen?

Efter att du har uppgraderat till Performance Max blir dina smarta Shopping-kampanjer eller lokala kampanjer automatiskt borttagna. Du kan inte ändra eller aktivera dem på nytt men du har fortfarande åtkomst till tidigare information genom ditt Google Ads-konto. Informera dig ytterligare om Performance Max här.

Hjälp med Google Shopping-kampanjer

Driver du en e-handel och behöver hjälp med att sätta upp Google Shopping-annonser? Tycker du att Merchant Center och Performance Max tar för lång tid att lära sig och du skulle föredra om någon annan skötte det så att du kan ha tid med annat? Du har hamnat alldeles rätt! Våra SEM-specialister på Buildahome hjälper dig gärna. De har erfarenhet av att hantera stora som små projekt och hjälper även dig gladeligen! 

Hör av dig så berättar vi mer!

 

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se