Tillbaka till lista

Förbättra synligheten med Google Business Profile

Google sökruta

När du väl satt igång med ditt företagande är det även dags att registrera sig på Google Business Profile som gör det enkelt för besökare att hitta dig. Det är ett bra sätt att snabbt synas bland Googles sökresultat och visa kontaktinformation när någon söker på ens företag. Hur funkar det då och vad bör man tänka på? Det tar vi reda på, läs bara vidare för att få reda på hur du får ut mest av fördelarna med detta grymma gratisverktyg. 

Verifiera din adress

Först och främst behöver du verifiera din adress på Google Business Profile. Detta gör du genom att välja en av verifieringsmetoderna:

  • Telefonsamtal eller SMS
  • E-post
  • Videoinspelning
  • Livevideosamtal
  • Vykort med kod.

De olika reglerna för varje metod kan du läsa mer om här.

Hantera ditt företag på Google Business Profile

Du har säkert sett när du sökt efter ett företag på Google att du får upp olika information, t ex:

  • Adress
  • Telefonnummer
  • Mejladress
  • Karta (klicka dig även vidare till vägbeskrivning)
  • Bilder
  • Recensioner
  • Öppettider.

Det är viktigt att all denna information alltid är korrekt och uppdaterad för att undvika sura kunder men också för trovärdighetens skull. 

Uppdatera din företagsinformation för bättre synlighet

Skulle det vara så att du inte alltid dyker upp för sökningar nära dig, beror det oftast på att informationen på din profil är ofullständig eller knapp. Ju mer information och bilder du har på din Google Business Profile desto bättre chans är det att ditt företag syns.  

Kom även ihåg att uppdatera din profil så fort något ändras i företaget, t ex nytt telefonnummer, andra öppettider eller kanske en ny logga.

Checklista för en framgångsrik Google Business Profile

Här kommer en checklista för vad du behöver göra för att sätta igång och underhålla din profil:

  • Verifiera din plats (eller platser ifall du har fler).
  • Håll öppettiderna uppdaterade och korrekta. Lägg in när du öppnar och stänger men även särskilda öppettider för helgdagar eller om du t ex har säsongs- eller semesterstängt.
  • Hantera och svara på recensioner. Låt dina kunder veta att du bryr dig om vad de tycker genom att svara och möjligen gilla deras recensioner. Positiva recensioner med bra information hjälper dig få bättre synlighet.
  • Lägg till bilder. Underskatta inte meningen “en bild säger mer än tusen ord”. Ha med bilder på ditt varumärke, ditt kontor/butik/kafé/etc, men även på ditt team och annat som representerar era tjänster och/eller produkter.
  • Driver du en detaljhandel? I så fall bör du inkludera produkter från din butik så att besökare enkelt kan se vad du säljer. Läs mer om det här
Buildahome google

Resultat från första sök

Hur bestämmer Google lokal rankning?

De lokala resultaten utgår främst ifrån relevans, framträdande plats och avstånd. Kombinationen av dessa faktorer avgör alltså den bästa matchningen för sökningar. Googles algoritmer avgör avståndet mellan ditt företag jämfört med dina konkurrenters platser och visar de som är fysiskt närmare sökaren först i rang. 

Relevans

En viktig och oundviklig faktor är relevans som matchar sökord med sökresultat. Fullständig och detaljerad information hjälper Google att förstå ditt företag och kan konsekvent också matcha dig med mer relevanta sökningar.

Distans

Google tittar även på hur långt det är från sökaren till det de söker på. Det är inte ovanligt att användare söker på t ex “skobutik nära mig”. Skobutiken som är närmast sökaren och även har den mest fullständiga Google Business Profile-informationen, vinner i rangordningen bland sökresultaten.

Prominens

Med prominens menas hur pass välkänt ett företag är. Vissa företag eller platser är mer välkända i den verkliga världen utanför internet. Exempelvis museer, landmärken, sportsarenor eller liknande kommer även framträda bland lokala resultat.   

Prominens är även baserat på alla punkter i checklistan ovan, men även annan information på webben om platsen som t ex hemsida, länkar, artiklar, recensioner m m. 

Google Business Profile

Vidareklickat från första resultatet, (klickat på pilarna uppe i höger hörn visat på den första bilden)

SEO är den drivande faktorn

Precis som med din hemsida där du behöver ha relevant och uppdaterad information för att främja SEO:n gäller även för din Google Business Profile att omfatta det samma. En korrekt konfigurerad Google Business Profile är även bra för ditt företags totala SEO. Som du kanske vet kan man inte direkt betala sig till bättre SEO och rankning bland organiska resultat utan man måste helt enkelt ta stegen och göra jobbet, alternativt anlita någon som gör jobbet åt en. 

Buildahome erbjuder alla SEO tjänster och givetvis hjälper vi dig gärna med att sätta upp och hantera ditt Google Business Profile konto. Hör av dig till oss så berättar vi mer!

 

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se

Läs tidigare blogginlägg:

Google Shopping-kampanjer för din e-handel – uppdateringar och vad som är bra att veta!

Laddningstid – få din hemsida att ladda snabbare

Strukturerad data – vad innebär det och varför behöver man det?