Tillbaka till lista

Hur mycket kostar Google-annonser? Så här skapar du din budget

Google Adwords i kuber

Ett av de största misstagen när man startade en PPC-kampanj är att inte göra rätt forskning innan man hoppade in.
Baserat på din bransch kan du betala över 1 kr per klick till över 50 kr.

Men även inom varje bransch finns det stora variationer i sökordskostnader och genomsnittliga kostnader per klick.

Hur mycket kostar Google-annonser?

Det beror på vad du kommer att annonsera.
För att få lite djupare data måste du undersöka enskilda nyckelord som ditt företag troligen kommer att rikta in sig på.

Om du inte är säker på vilka sökord du vill söka efter kan du prova att brainstorming vad folk vanligtvis söker för att hitta ditt företag.
Till exempel driver du en blomsterbutik? Om så är fallet, söker folk sannolikt efter ”lokal blomsterleverans” eller ”lokal blomsterhandlare.”

Om du fortfarande inte kan tänka på någonting kan du också använda sökordsplaneraren i Google Ads gratis.

Upprepa den här processen för 4-5 olika sökord och se till att notera dem i ett kalkylblad.
Se till att du inkluderar följande i kalkylarket:
• Nyckelord
• Volym (hur många sökningar per månad)
• CPC
Detta hjälper dig att göra en del grundläggande matematik som behövs för att dechiffrera en budget.
När du har några nyckelord i kalkylarket med respektive volym och CPC kan du beräkna dina kostnader.
Enligt WordStream är den genomsnittliga klickfrekvensen för alla branscher på Google Ads 1,91%.
Beroende på din bransch kan du ta den genomsnittliga klickfrekvensen och beräkna hur många klick du får en månad baserat på de sökord du valt.
För att göra detta, se tillbaka till din lista med nyckelord och analysera volymen.
Om du till exempel har ett nyckelord och volymen är 1 000 sökningar per månad kan du förvänta dig att få 19 klick per månad vid en genomsnittlig CTR på 1,91%.

Här är en formel för att se hur många klick per månad du får på ett specifikt nyckelord:
Sökordsvolym * Genomsnittlig CTR för din bransch = klick per månad

Därefter tar du kostnaden per klick på det sökordet och multiplicerar det med månatliga klick.
Till exempel, om mitt nyckelord teoretiskt kostar fem dollar per klick, kan jag förvänta mig att betala $ 95 per månad för det sökordet.

Här är formeln för att se månadskostnader för ett visst nyckelord:
Klick per månad * kostnad per klick = månadskostnad för det sökordet

Upprepa nu bara den processen genom att använda de två formlerna för varje sökord du vill rikta in dig på.

I slutet lägger du till alla månadskostnader för varje sökord för att få en uppfattning om hur mycket din månatliga budget sannolikt kommer att bli.