Tillbaka till lista

On-Page SEO – vad innebär det och varför behöver man det?

Kollegor på jobbet

När man talar om sökmotoroptimering är On-Page SEO en grundläggande och viktig del som är avgörande för din hemsidas framgång. Vad innebär det då och varför behöver man On-Page SEO? Det kikar vi närmare på i detta inlägg.

Vad är On-Page SEO?

On-Page SEO är en av fyra “pelare” man pratar om inom SEO-världen och behöver implementeras för att Google och andra sökmotorer ska kunna indexera din hemsida på bästa möjliga sätt. Detta innebär att materialet och informationen på din hemsida organiseras och kategoriseras för att kunna matcha sökningar, och på så vis få in så många relevanta besökare som möjligt på din hemsida.  

Viktigt för organisk trafik

Denna metod är väsentlig för att driva in organisk trafik till din webbplats genom SERP (sökmotorers sökresultatsida) och fokuserar på att optimera en del tekniska aspekter, som t ex sökord och metataggar.

Varför är On-Page SEO viktigt?

Med tanke på att det finns ett ofantligt antal webbplatser på nätet behövs ett sorteringssystem, precis som på t ex ett bibliotek. Tack och lov ligger inte hela bibliotekets böcker i en stor hög på golvet som man får dyka in och leta i när man går dit för att låna en bok. Du hittar en bok betydligt lättare tack vare att den kategoriserats och placerats i rätt avdelning, under rätt författare, alfabetisk ordning, titel eller annat igenkännande.

Liknande princip gäller när det kommer till SEO och Google, kallat indexering. SEO omfattar alltså en rad metoder och inställningar som ser till att hemsidan (“boken”) läggs in på rätt plats på Google (“biblioteket”).

Utan SEO vore det näst intill omöjligt och väldigt tidskrävande att hitta det man söker efter. Konsekvent hamnar de hemsidor som försummar SEO väldigt långt ned bland sökresultaten. Man kan säga att sökmotoroptimering är ett sätt för sökmotorer att lära känna ens hemsida så att de kan presentera en inför rätt användare vid rätt tillfälle. 

Hur optimerar du On-Page SEO?

Som sagt behöver man implementera och installera en rad olika saker för att SEO ska vara gynnsamt. Nedan får du en överblick över vad du behöver veta och göra för att förbättra din On-Page SEO:

Förstå Googles kriterier

Vi har redan förklarat lite hur Google fungerar när det kommer till att hitta rätt information och hemsida. Google fokuserar även på t ex följande aspekter när din hemsida granskas:

  1. Information och innehåll: Nivån på relevans, substans, kvalitet och trovärdighet 
  2. Core Web Vitals: Tre delar som handlar om hur hemsidan fungerar från ett tekniskt perspektiv inklusive nivån på användarvänligheten (läs mer om det här)
  3. Strukturerad data: Saker som plats, omdöme, produkt, bild, video, organisation, person som visas i sökresultatet (läs mer här)
  4. Engagemang: Hur länge vistas besökare på hemsidan och vid vilket tillfälle lämnar de sidan och varför? Vilka andra sidor klickar de på?

Det viktigaste sökordet används i första stycket

För att snabbt klargöra syftet och ämnet behöver det viktigaste sökordet finnas med från början i både titel och första stycket. Ett exempel är detta blogginlägg; titeln lyder “On-Page SEO – vad innebär det och varför bör man ha det?” och redan på första raden i introduktionsstycket ser du sökordet “On-Page SEO”. Detta är lika viktigt för läsaren som det är för Google. Använd dig även gärna av synonymer till sökordet genom resten av texten.

Använd H1- och H2-taggar

Strukturera ditt textinnehåll med H1, H2, H3, stycke, osv för att tydliggöra materialet på hemsidan. Det blir på så vis enklare för Google att genomsöka relevant information. Kom även ihåg att strukturera texten så att den blir mer läsvänlig. Använd mellanrum, punktlistor och annat som skapar struktur.

Interna länkar

Ta alla chanser där det är relevant att länka till en annan del på din hemsida. Exempelvis på “hem” kanske du skriver “kontakta oss för mer info” och hyperlänkar till din kontaktsida. På så vis kan sökmotorer även bättre förstå din hemsidas uppbyggnad. Att skapa interna länkar är även ett bra sätt att behålla besökare på sin hemsida. 

Fler saker att ha i åtanke när man optimerar för On-Page:

  • Inkludera sökordet i URL – gör hemsidans syfte och ämne ännu tydligare
  • Lägg till metabeskrivningar – kort beskrivning som syns i sökresultatet
  • Optimera titeltaggar – syns bland sökresultat nedanför URL:en och ovanför metabeskrivningen
  • Optimera bilder – bilder gör sidan mer levande! Kom ihåg att lägga in Alt-text som förklarar för sökmotorer vad bilden visar.

Få in rätt besökare med hjälp av SEO

Allt detta och en del annat behöver man tänka på och implementera när det gäller On-Page SEO. Utöver det finns som sagt tre andra delar som också behöver sitta på plats. Som du säkert förstår krävs en hel del arbete för att din hemsida ska både kategoriseras rätt av Google men också hittas och uppskattas av (rätt) besökare. 

Våra SEO-experter på Buildahome tar gärna en titt på din hemsida och gör en analys på vilka SEO-aspekter som behöver åtgärdas. Hör av dig till oss så hjälper vi dig!

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se

Läs tidigare blogginlägg:

Teknisk SEO

Search intent

Umbarco – flexibelt CMS