Digital kommunikation

Varför är det viktigt?
Utan digital kommunikation skulle vi fortfarande skriva brev till varandra. Brev behövs postas och skickas till personens adress och efter några dagar når brevet personen. Alternativt skulle vi vara tvungna att ta oss till den personen vi söker och hoppas på att de fanns på plats.
Världen kretsar kring kommunikation och i dagens samhälle är den digitala kommunikationen ledande och betydligt snabbare än att både ta sig till personen och att skicka brev. Digital kommunikation möjliggör snabb kommunikation.
Tänk på hur ofta du pratar med människor på en dag ansikte mot ansikte jämfört med digital kommunikation. Vilken kommunikation spenderar du mest tid på? Digital eller ansikte mot ansikte? Många av er säger förmodligen digitalt.
2020 har varit året för digital kommunikation. När COVID 19 viruset slog till var vi var tvungna att tänka om och anpassa oss till en ny vardag. Istället för möten ansikte mot ansikte har vi fått använda oss av andra sätt att kommunicera på, så som ZOOM, Google Meet, och Teams.
De digitala plattformarna för möten har verkligen slagit igenom och är här för att stanna. Genom att använda oss av den här tekniken kan vi även effektivisera vår tid genom mindre resande och därmed få mer tid att göra annat.
Hur hjälper digital kommunikation oss?
Det moderna livet konsumeras av teknik.
Utan det skulle livet inte vara detsamma. Den digitala världen blir större och kraftfullare.
Det är inte många år sedan det bara fanns stationära datorer som var ungefär en 1m tjocka och hastigheten var avsevärt sämre.
Idag surfar vi på webben med bara fingrarna på våra telefoner.
När vi åker till nya platser använder vi alltid Navigation / GPS.
Företag använder webben för att kommunicera med användaren om deras tjänster/produkter. Ett företag utan en hemsida idag finns inte.
Vi kan bara utgå från oss själva, om vi vill hitta något vad gör vi då? Jo, vi Googlar.
För att inte tala om hur lätt det är att ringa. Digital kommunikation används varje dag när någon ringer 112 för hjälp. Detta är förbättrat på grund av att vi har mobiltelefoner och allt du behöver göra är att ringa eller söka information på din telefon oavsett var du befinner dig.
Hur kan ni som företag kommunicera med era kunder?
Beroende på vilka tjänster /produkter som ni erbjuder finns det olika vägar för att synas på webben.
Den vanligaste plattformen är WordPress för att kunna bygga upp ert varumärke på webben.
Ska ni sälja produkter kan de vara värt att titta på WooCommerce samt Shopify.
Det viktiga är att ha en sida som är kundanpassad och gör det enkelt för era kunder att navigera mellan.
Sociala medier och diverse chattprogram är även framgångsrika vägar för att kommunicera med kunder. Dessutom kan Google Analytic användas för att få fram viktiga data som kan förbättra er hemsida.
Kom ihåg, er hemsida är ofta det första er kund ser och då vill man gärna imponera.