Tillbaka till lista

Vad är sökmotoroptimering? – SEO-guide 2024 | Buildahome

förstoringsglas med SEO ovanför en bok

Vad är SEO?

SEO, står för Search Engine Optimization, eller ”sökmotoroptimering”, och innebär olika metoder att få din sida att ranka högt bland sökresultaten, eller ”SERP-en” som det också kallas.  Exempel på SEO är att skapa relevant innehåll, se till att sidan laddar snabbt samt skriva gästinlägg på andra hemsidor.

Denna guide är till för både dig som är total nybörjare, samt du som är erfaren men vill uppdatera sig om hur man arbetar med SEO och vad som gäller med dagens algoritmer.

Varför är SEO viktigt?

SEO är viktigt då Google och andra sökmotorer vill att deras användare ska hitta det mest relevanta innehållet baserat på deras sökningar. Om en sida inte är SEO-optimerad kommer Google inte att förstå vad innehållet handlar om och därför inte vilja visa upp det för användare. För varför skulle Google vilja visa upp innehåll som de själva inte är säkra på är relevant för deras användare? Se därför till att innehållet på sidan är tydligt och välstrukturerat.

Sidor som rankar högt på Googles sökresultatsida, eller ”SERP” som det kallas, är sidor som är bra optimerade för detta.

Vad är den största rankningsfaktorn inom SEO?

Vad som är den viktigaste rankningsfaktorn inom SEO är omöjligt att säga då många olika aspekter måste tas i hänsyn. Tre exempel på rankningsfaktorer som är bland de viktigaste är relevant innehåll, externa backlinks och en bra användarupplevelse. Ha i åtanke att Google vill göra sina användare nöjda.

Vad är en sökmotor?

En sökmotor är en tjänst som hjälper användare att hitta särskild information på internet. När du skriver in ett sökord eller en fras, söker sökmotorn igenom sitt index av webbsidor för att hitta de mest relevanta resultaten och visar dessa på en resultatlista. Den mest använda sökmotorn är Google.

En sökmotor strävar alltid efter att ta ge sina användare så relevant information som möjligt. Om du skriver ett blogginlägg, dubbelkolla först att ämnet faktiskt är något som folk vill veta mer om. Annars kommer det bara vara en orörd sida som du slösat tid på.

Optimera mot Google

Ha i åtanke att denna guide främst är inriktad för optimering mot Googles algoritmer och riktlinjer. Det är den mest använda sökmotorn då ungefär 8 av 10 använder Google regelbundet.

Vad är en sökmotoroptimerad webbplats?

En sökmotoroptimerad webbplats är en hemsida där innehållet är noga utvalt för att vara i linje med hemsidans mål. En hemsida som säljer bilar ska ha innehåll som är relevant för folk som vill köpa en bil. Innehåll som gör syftet med sidan otydligt kommer påverka den negativt när det gäller sidans placering i SERP:en.

En sökmotoroptimerad webbplats ska också stå på en stabil teknisk grund, med snabbladdade sidor för att ge en bra användarupplevelse. Den ska vara tillgänglighetsanpassad för att ge en bra användarupplevelse för alla, så se till att lägga till alt-texter på dina bilder och se till att kontraster mellan bakgrunder och texter är stor nog.

SEO:ns tre delar

För att förklara hur man kan arbeta med SEO och hur det fungerar brukar vi dela upp SEO i tre delar, eller ”pelare”. Vill du läsa mer om de tre pelarna kan du kolla in våra artiklar om teknisk SEO, On-page SEO och Off-page SEO .

Teknisk SEO

Är teknisk optimering viktigt?

Även om det inte känns lika spännande eller lätt att ta på så är teknisk SEO minst lika viktigt som On-page SEO och Off-page SEO. Vi ser ofta kunder vars hemsidor är snygga med bra relevant innehåll, men med en dålig teknisk grund.

Om sidan inte har de rätta tekniska förutsättningarna för att Google eller andra sökmotorer ska indexera sidorna snabbt och effektivt kan en jättesnygg webbplats stå helt utan organisk trafik.

Se till att sidan laddar snabbt

en svartvit klocka

Om sidan inte har en kort laddtid kommer dina besökare inte att stanna på sidan. Se till att alla din sida laddas inom fyra sekunder för att inte gå miste om trafik och konverteringar.

Laddtiden går att ta reda på på många olika sätt. Du kan bland annat se sidans laddtid genom att installera en tagg på Google Tag Manager som låter dig testa detta. Du kan då se laddtiden för varje enskild sida i GA4 (Google Analytics 4). Det finns även ett stort antal webbaserade verktyp, som t.ex. PageSpeed Insights, där du anger din URL och får en bild över hur snabbt din sida laddar och vad som gör den långsam.

Hur får man sin sida att ladda snabbare?

Vad som saktar ner din sida är olika beroende på sidans innehåll, men den stora boven är ofta dåligt optimerade bilder. Bilder i fel format eller för stora i storlek tar längre tid att ladda och det straffar din sidas prestation rejält.

Det är lätt att glömma bort att kolla formatet och storleken på bilderna när du gör din sida, men försök att prioritera detta när du skapar sidan. Vi rekommenderar generellt WebP. Det är ett format utvecklat av Google tänkt att ersätta JPEG och PNG. Webp ger en låg filstorlek utan att negativt påverka kvaliteten och passar därför perfekt till de flesta sidor.

Det finns fortfarande en del fördelar med JPEG och PNG. PNG ger väldigt hög kvalitet och JPEG ger en liten filstorlek, men då WebP presterar bra inom båda dessa saker hög grad, och utan egentliga nackdelar är det vår favorit.

Långsam server

När en användare besöker en hemsida skickas en begäran till sidans server för att hämta den nödvändiga informationen. Det som hämtas är t.ex. HTML, CSS, JavaScript, bilder och videor.

Om servern har låg prestanda eller är överbelastad tar det längre tid att besvara detta. Detta leder till längre väntetider och en fördröjning i sidans laddningstid. Långsamma laddningstider kan försämra användarupplevelsen, leda till högre avvisningsfrekvenser och negativt påverka webbplatsens sökmotorrankning, eftersom sökmotorer som Google prioriterar snabbare sidor i sina sökresultat.

Mobilanpassa din hemsida

En samartphone

Ifall ni har ett spårningsverktyg uppsatt på er sida, som t.ex. Google Analytics 4 kan ni se vilka enheter era besökare använder. Något som väldigt ofta är fallet är att minst 50% använder sin mobil. Det är därför viktigt att sidan är väl optimerad för mobilanvändare.

Se till att bilder är optimerade för laddningshastighet. Innehållet på sidan ska vara responsivt anpassat. Nu kommer vi även in på On-Page SEO i förtid, men se även till att innehållet (textstycken och bilder) är lättnavigerat och att det anpassas efter skärmstorlek.

On-page SEO

On-page SEO innebär att du förbättrar innehållet din sida. Detta genom Content Marketing, metabeskrivningar, URL-optimering och interna länkar.

Content is (still) king

krona

I grunden så är den kanske viktigaste delen i SEO bra content. Utan bra innehåll och relevant information kommer sökmotorer inte kunna avgöra vad din hemsida handlar om (och därför inte finna något värde i den), och ingen domän kommer vilja länka till en sida som inte birdrar med relevant information.

Vad innebär SEO-anpassad text?

SEO-anpassad text handlar om att skapa innehåll som både tilltalar din målgrupp och rankar högt i sökmotorernas resultat. Det börjar med att förstå vad dina kunder söker efter och leverera den information de behöver på ett engagerande och relevant sätt. Att hitta och integrera rätt sökord är avgörande för att matcha ditt innehåll med användarnas sökintentioner.

Trots att det ofta upprepas i marknadsföringsvärlden, är innehåll verkligen ”king”. I en tid där AI-genererat och ofta ”spammigt” innehåll blir allt vanligare, är det viktigare än någonsin att fokusera på kvalitet och originalitet i ditt innehåll för att sticka ut och fånga uppmärksamheten hos både sökmotorer och läsare.

Sökmotoroptimering bygger på att hitta relevanta sökord

En av de första sakerna du bör göra inom On-page SEO är att utföra en sökordsanalys. Det kan ge dig en bra blick över vad din hemsida gör och hur den uppfattas. Först och främst visar det om sökmotorn förstår vad du vill ranka på. Om sökorden du rankar på inte stämmer överens med tjänsten eller informationen du erbjuder kommer dina besökare bli missnöjda och oengagerade.

Hur gör man en sökordsanalys?

Man gör en sökordsanalys genom att använda ett SEO-verktyg som kan visa vilka sökord som du rankar på (gärna också vad dina konkurrenter rankar på). När du har en lista på sökorden kan du exportera den till t.ex. Excel eller Google Sheets och gå igenom orden. Jämför dina och dina konkurrenters sökord och se om de har några viktiga som du inte har.

Försök att gruppera sökord som är relaterade till varandra och skapa kategorier. Dessa kallas ”topic clusters”. Dessa topic clusters bör ha en huvudsida, eller ”pillar page”, som de övriga sidorna i gruppen länkar till.

Buildahome’s favoritverktyg för sökordsanalys:

Vi på Buildahome använder ett flertal SEO-verktyg när vi utför sökordsanalyser. Några av verktygen vi gillar är Ahrefs, Google Search Console och Semrush. De har alla olika styrkor och svagheter, men fungerar alla bra för att ge dig en bra grund i din sökordsanalys och du behöver verkligen inte alla.

Om du måste välja ett av dem skulle vi rekommendera Ahrefs för dig som vill nörda ner dig inom allt SEO, eller Semrush om du är mer av en generalist inom marknadsföring och vill ha lite av allt. Google Search Console är främst inriktad på att hjälpa dig med din egen hemsida men är inte lika detaljerad när det kommer till konkurrentanalys. Många verktyg har free trials och massvis med utbildningsmaterial, så testa runt lite och se vad ni tycker om.

Hur rankar man på Featured snippets?

Featured snippets är det första som dyker upp i SERP:en. Det är ett utdrag från den sida sökmotorn tycker bäst besvara kundens fråga. Detta är varför Search Intent och en förståelse för sina kunder är så viktigt.

featured snippet exempel

Om du vet vad besökarna vill ha svar på kan du anpassa ditt innehåll därefter. Om de då finner innehållet intressant är chansen stor att de klickar sig in på din webbplats och läser vidare. Här kan du se vår kund, Kullens Trafikskola, som ville ranka högst av alla på ”vad kostar ett körkort?”. Genom att veta vad kunder söker på kunde vi  anpassa innehållet därefter och genom att ligga högst upp på Google har deras trafik ökat markant.

SEO-optimera din interna länkning.

Intern länkning innebär att man länkar mellan två sidor på sin egen hemsida. Det gör det lättare för Google (och andra sökmotorer) att hitta relevant innehåll på din sida och på så sätt förbättra dens position.

Ignorera inte ankartexter.

Var uppmärksam på ankartexter. Ankartexter, eller anchor text, innebär textraden som du klickar på när du klickar på en länk. Se till att ankartexter inte innehåller onödiga ord eller består av hela meningar. Du vill att det ska vara tydligt vad länken handlar om bara genom att se ankartexten, så var koncis.

Dålig ankartext:

Klicka här och lär dig allt du behöver veta om SEO”

Ankartexten i sig ger ingen kontext om vad länken handlar om, utan hela textraden behövs för att både du och sökmotorn ska förstå vad det innebär.

”Klicka här och lär dig allt du behöver veta om SEO”

Även om den ankartexten inte är lika dålig som den tidigare är den för lång och innehåller för många ord. Det gör den otydlig för sökmotorer.

Bra ankartext:

”Lär dig allt du behöver veta om SEO

Man fattar direkt vad länken kommer att innehålla och sökmotorn förstår vad den handlar om. Så lägg lite tid på att gå igenom dina ankartexter. De flesta SEO-verktygen har funktioner som ger en överblick på din sidas ankartexter. Ta nytta av dem, de finns där av en anledning.

On-page SEO sammanfattning.

Sammanfattningsvis handlar On-page SEO om att ta fram material som gör att sidan tydligt förmedlar den informationen som dina besökare vill ha. Fördelen med On-page SEO är att det handlar mycket om sunt förnuft och en förståelse för vad kunderna vill ha.

Det kräver tydlighet och ett öga för detaljer. Du måste kunna utmana ditt eget innehåll och vara kritisk till att det du försöker förmedla verkligen framkommer genom texten eller bilden du tagit fram.

Off-page SEO

Off-page SEO innefattar olika metoder att förbättra din rankning genom åtgärder utanför din sida. Dessa metoder är t.ex. länkbyggning, sociala medier och gästartiklar.

Vad är externa länkar?

En av de viktigaste delarna av SEO är extern länkbyggning. Intern länkbyggning handlar om länkar mellan sidor som båda finns på din domän, medan extern länkbyggning handlar om att få in länkar från andra domäner. Google använder länkar mellan olika webbplatser för att avgöra om innehållet är bra och relevant.

en kedja

På 1990-talet, innan Googles algoritmer var så utvecklade som de är idag, så hade deras sökmotor väldigt svårt för att avgöra vad som är bra innehåll. Deras lösning var då att använda länkar. Googles tanke var att om ägaren av en sida var villig att länka till en annan sida så var det ett bevis på att den sidan innehåller relevant och välskriven information.

Ju bättre sida som länken kommer från, ju mer värde kommer länken att ge (så länge innehållet är relevant). Detta värde kallas ”link juice” inom SEO. Utöver relevans så baseras värdet på länken genom ett mått som kallas för ”domain authority”, eller ”domänauktoritet”. Det är ett värde på en 100-gradig skala där 100 är bäst och 0 är sämst.

Olika sorters externa länkar

I regel är sidor med en auktoritet på 20-40 bra och majoriteten av länkarna du bör leta efter kommer vara inom det spannet. Såklart är högre bättre, men det är ganska svårt att få länkar från sidor så starka.

Det finns tre sorters länkar: ”dofollow”, ”nofollow” och ”sponsored”. Dofollow innebär att länken ”tar med sig” ett värde baserat på auktoriteten, medan nofollow- och sponsored-länkar inte gör det, utan värdet de ger är endast indirekt (i form av personer som aktivt klickar på dem).

Det betyder alltså inte att nofollow- och sponsored-länkar är dåliga, men man bör vara medveten om att värdet de ger inte kommer att få dig att ranka högre.

Hur bygger man externa länkar?

Det finns många sätt att bygga externa länkar på, både genom att få dem organiskt och att köpa. Båda sätt fungerar men då Google officiellt är emot köpta länkar är det ganska riskfyllt.

För att bygga organiska länkar är den främsta strategin att skriva bra innehåll som andra domäner vill länka till. Ett tips är att använda ett SEO-verktyg, som t.ex. Screaming Frog eller Ahrefs och kolla vilka sidor som dina konkurrenter får länkar på. Analysera deras sidor och skapa nytt, bättre innehåll.

Har du bäst innehåll i din bransch kommer folk vilja länka till dig, vilket ökar din auktoritet och rankning.

Kan du se att din konkurrent har en trasig länk som du hade velat ha kan du skriva en sida om innehållet som länken är riktad mot och kontakta sidan. I värsta fall har du en ny sida med relevant information, i bästa fall en bra sida med relevant information och en stark backlink.

Sociala medier

Sociala medier är ett sätt för dig att synas utanför din hemsida. Dela artiklar från t.ex. en blogg på sidor som LinkedIn, Instagram eller varför inte TikTok. Detta låter dig nå ut till folk du inte nått ut till tidigare. Det ger även en möjlighet för externa länkar och att ditt material delas vidare och når en större målgrupp.

Skriv gästartiklar för externa backlinks

Finns det bransch-sidor eller någon relevant industritidning som lockar till sig många besökare inom ditt område? Det kan vara ett perfekt tillfälle för dig att bygga externa länkar. Se om du kan få möjlighet att skriva ett inlägg. Det skulle låta dig nå ut till många nya människor, samt en länk från en stark domän.

Var dock medveten om att detta ofta kostar mycket pengar. För en stark extern backlink kan det ofta vara värt det i längden, men var noga med att länken är rätt för dig.

Övriga SEO metoder och termer att ta hänsyn till

Lokal SEO

Lokal SEO, eller sökmotoroptimering för lokala företag, är strategin för att försöka ranka lokalt. Detta är kritiskt för företag där kunderna besöker företaget fysiskt. Om Google eller andra sökmotorer inte vet att ditt företag befinner sig i just din stad kommer du inte synas för folk som söker efter din tjänst i närområdet.

Lokal SEO är olika viktigt beroende på vad du erbjuder. Säljer du en mjukvara är din fysiska position helt irrelevant för dina kunder, men har du en bilverkstad är lokal SEO det allra viktigaste du kan göra.

Google My Business (GMB)

Att registrera och optimera en företagsprofil på Google My Business är viktigt för lokal SEO och bör sättas upp så fort som möjligt. Detta inkluderar att uppdatera korrekt företagsinformation såsom namn, webbsida, adress, telefonnummer, öppettider, kategorier, och bilder.

GEO-taggning

GEO-taggning innebär att genom olika verktyg sätter in sitt företags koordinater på bilderna på ens webbsida. Det gör att Google genom bildsök vet var du befinner dig lokalt och stärker sidans positionering inom det området.

Recensioner

Uppmuntra kunder att lämna positiva recensioner och betyg på plattformar som Google, Yelp och Facebook. Positiva recensioner kan öka förtroendet hos potentiella kunder och förbättra din synlighet i sökresultaten.

E.E.A.T.

Vad betyder E.E.A.T.?

EAT är en förkortning som står för ”Expertise”, ”Experience”, ”Authority” och ”Trustworthiness” (expertis, auktoritet och trovärdighet).

Påverkar E.A.T hur en sida rankar?

Ja och nej. EEAT är egentligen inte en rankningsfaktor, men vi anser att det är viktigt att skriva innehåll som tillför ett värde för besökaren och inte bara är text på en sida. Ta för vana att se varje inlägg och informationssida som en möjlighet att lära någon något och det kommer att göra ditt innehåll bättre.

Som vi nämnt tidigare är pålitliga sidor med bra information sidor som andra domäner vill länka till och som besökare vill besöka. Så behandla E.E.A.T. som en riktlinje och en standard snarare än en metod och rankningsfaktor, och se alltid till att informationen på din sida är korrekt.

Blackhat SEO och Whitehat SEO

Om du läst om SEO tidigare har du säkert hört termerna ”Whitehat-” och ”Blackhat SEO”, men vad betyder det? Skillnaden är kort och gott att Whitehat SEO följer sökmotorns riktlinjer medan Blackhat SEO inte gör det.

Whitehat SEO innebär metoderna vi nämnt innan. Bra innehåll, organiska externa länkar, teknisk optimering, för att nämna några exempel. Blackhat SEO kan handla om köpta länkar eller att fylla en sida med innehåll som inte syns för besökaren med syfte att lura sökmotorer.

Vad är Blackhat SEO?: Snabba genvägar men stora risker

blackhat SEO

Vad är då Blackhat SEO? Det är, utöver att vara motsatsen till Whitehat SEO, olika metoder som bryter mot sökmotorers riktlinker. Exempel på det är:

1. Keyword stuffing:

  • Onödigt upprepa sökord i texten för att manipulera sökmotorerna.
  • Skapa ”dolda” texter med sökord som inte syns för användare.

Dessa metoder var väldigt vanliga i SEO:ns tidiga dagar, men Google och andra sökmotorer har länge jobbat för att få bort denna sortens sidor, och straffar dem därför hårt ifall det upptäcks.

2. Länkspam:

  • Köpa eller skapa orealistiskt stora mängder backlinks från lågkvalitativa webbplatser. Om du ska köpa länkar bör du vara noggrann med var de kommer ifrån.
  • Använda automatiserade verktyg för att skapa backlinks.

3. Cloaking:

  • Visa olika innehåll till användare och sökmotorer.
  • Omdirigera användare till en annan sida än den de klickade på.

4. Dolda texter:

  • Skapa texter med samma färg som bakgrunden för att gömma dem för användare.
  • Använda textstorlekar som är för små för att läsas.

Varför du bör undvika Blackhat SEO

  • Risk för straff från sökmotorer: Blackhat SEO kan leda till att din webbplats försvinner från sökmotorerna, vilket minimerar din organiska trafik och synlighet.
  • Skadar din domänauktoritet: Att använda oärliga metoder kan skada din webbplats auktoritet och trovärdighet i användarnas ögon.
  • Ger inte långsiktiga resultat: Blackhat SEO ger främst kortsiktiga resultat, och du riskerar att förlora allt du har byggt upp när sökmotorerna upptäcker din strategi.

Vad är Whitehat SEO?

whitehat SEO

Whitehat SEO är metoder för sökmotoroptimering som följer riktlinjerna och reglerna hos sökmotorer som Google. Målet med whitehat SEO är att förbättra en webbplats synlighet i sökmotorernas resultat på ett hållbart och långsiktigt sätt. Exempel på whitehat SEO kan vara:

1. Innehållskvalitet

  • Högkvalitativt innehåll: Skapa informativt, relevant och engagerande innehåll som möter användarnas behov och sökintentioner.
  • Unikt innehåll: Undvik duplicerat innehåll genom att producera material som erbjuder värde till läsarna.

2. On-Page Optimering

  • Titlar och meta-beskrivningar: Optimera titlar och meta-beskrivningar för att vara både sökordsrika och användarvänliga.
  • URL-struktur: Använd tydliga och beskrivande URL som inkluderar relevanta sökord.
  • Användarupplevelse (UX): Säkerställ att webbplatsen är lättnavigerad och mobilvänlig, samt att den laddar snabbt.

3. Teknisk SEO

  • Webbplatsstruktur: Skapa en logisk och välorganiserad webbplatsstruktur med tydliga kategorier och en hierarkisk ordning.
  • Sitemap och Robots.txt: Använd sitemaps för att hjälpa sökmotorer att hitta och indexera sidor, och robots.txt för att styra vilka sidor som ska indexeras.
  • Strukturerad Data: Implementera strukturerad data (schema markup) för att förbättra hur din webbplats visas i sökresultaten.

Sammanfattning

Whitehat SEO är den rätta vägen för en framgångsrik och långsiktig SEO-strategi. Genom att fokusera på användarupplevelse, relevant innehåll och att följa sökmotorernas riktlinjer får du bättre trafik och långsiktiga resultat. Blackhat SEO må vara lockande med sina potentiellt snabba resultat, men riskerna är stora och de långsiktiga effekterna negativa.

Sökmotoroptimering  ger dig bättre kunder

Då organisk trafik i nästan varje fall består av kunder som aktivt sökt efter det din sida erbjuder, ger det dig bättre förutsättningar för konverteringar. Vår erfarenhet säger också att organiska kunder är mer engagerade på din sida och stannar längre. SEO ger alltså inte bara mer trafik, utan i många fall även bättre trafik.

En sida där majoriteten av trafiken kommer organiskt levererar ofta bättre resultat än en sida som främst lever på annonsering och trafik från referrals. Detta är vad vi upplevt och det finns säkert undantag, men vi rekommenderar att lägga stor fokus på att öka den organiska trafiken.

Uppdatera gammalt innehåll

Har du redan en blogg som varit aktiv i många år, men som inte längre levererar trafiken du vill ha? Du behöver inte återuppfinna hjulet. Oftast räcker det med att gå in och uppdatera blogginnehållet med mer aktuell information, uppdatera publiceringsdatumet och ompublicera artiklarna. Lägg tid på att hitta interna länkmöjligheter där det är lämpligt, och se till att eventuella gamla, externa länkar och bilder fortfarande fungerar.

Är SEO bara viktigt för Google?

Omfattar SEO bara Googles algoritmer? Det är vanligt att de guider och strategier kring SEO som du ser endast nämner Google, men det finns såklart fler sökmotorer. Borde man inte optimera sig mot dem också?

Google har ca 93% av alla sök globalt och har därför en stor majoritet av trafiken, så det är lätt att tro att man bara bör anpassa sig efter Google, och för många kan det vara ett rimligt beslut. Använd ett analysverktyg och kolla var din organiska trafik kommer från. Det kan ge intressanta insikter.

Bing, med sin integrerade ChatGPT-funktion har mellan 5-6% av alla sök i Sverige. Det låter lite, men leder faktiskt till ungefär 2 miljoner sökningar dagligen, så se till att lägga lite tid på att optimera mot Bing också. Det kan bara göra nytta.

Hur vår webbyrå jobbar med sökmotoroptimering

Inom sökmotoroptimering är det viktigt att vara strukturerad och se till att hela teamet drar åt samma håll. Sätt därför en tydlig strategi för hur ni jobbar och se till att följa den så mycket som möjligt. Denna artikel är tänkt att ge en helhetsbild av de olika delarna inom SEO och är en stabil grund för varje företags SEO-strategi.

Efter att vi gjort en första crawl (börja alltid med att crawla er sida) utför vi på Buildahome alltid med en snabb SEO-analys som tar kanske 5-10 minuter där vi kollar på sidans tekniska förbättringsmöjligheter, sökord, konkurrenters sökord samt hur snabbt sidan laddar på dator och telefon. Detta för att få en överblick över hur sidan ser ut i nuläget. Efter det så jobbar vi först med teknisk SEO följt av On-Page SEO och sen Off-Page SEO.

Det är dock viktigt att veta att SEO inte tar slut. Vi lämnar inte On-Page SEO när vi börjar med Off-Page SEO, utan man måste kontinuerligt arbeta med alla aspekter inom SEO för att få bra resultat. Detta är bara för att vi ska ha en tydlig start på projektet, och vi anser att den tekniska grunden ska vara satt innan vi börjar med annat.

Hur lång tid tar SEO?

Hur lång tid SEO tar är omöjligt att svara på. Bra SEO är, för det första, en kontinuerlig process som kräver att du är uppmärksam mot trender och uppdateringar inom sökmotorer och algoritmer. Alla sidor och industrier har också olika krav, och det är väldigt beroende på hur ens konkurrenter ser ut.

grön växt i jord

Har man, till exempel, en städfirma i en väldigt liten stad kan man i många fall ranka högt på ”städfirma stad” genom att ha en relativt uppdaterad hemsida innehållande en ”våra tjänster”-sida och lite texter, men om det är en större stad med fler konkurrenter, eller om du har en internetbaserad e-handel kommer det krävas mycket mer arbete och ta lång tid innan du ser resultat.

När kan man börja se resultatet av SEO?

Även om man ganska ofta kan se att man fort klättrar på specifika nyckelord så tar det ofta ett par månader innan resultatet av SEO syns på allvar. Vi brukar säga att det tar mellan 1 till 3 månader innan du ser tydliga resultat av ditt SEO-arbete.

Det kan dock variera en hel del beroende på bransch och var du befinner dig. Jobb inom t.ex. försäkringar krävs det väldigt mycket jobb innan du ser resultat, medan andra industrier kan du ranka etta inom några veckor.

SEO eller betald annonsering?

SEO och betald annonsering är båda bra investeringar. Betald annonsering ger resultat nästan direkt (om det är gjort på rätt sätt), medan SEO ofta tar betydligt längre innan trafiken (och konverteringarna) märkbart ökar. Därför händer det ofta att otåliga kunder är missnöjda mer SEO och resultaten som det medför.

Faktum är dock att SEO har ett nästan oslagbart ROI. Annonsering via Google, Facebook o.s.v. ger ofta en ROI på runt 200%. Generellt brukar man säga att SEO ger en ROI på någonstans mellan 500- och 700%. Vill du räkna ut vad din ROI är kan du se formeln som visar uppskattningsvis hur stor vinst du hade fått baserat på din investering.

Konverteringsoptimera dina landningssidor

kundvagn

Oavsett om trafiken kommer från organisk sök eller Ads så måste kunderna lätt kunna navigera på din sida. Kombinera SEO och Ads med konverteringsoptimering för att trafiken både ska hitta till dig och göra det du vill att dem ska göra när de väl är framme vid din sida. Det kan handla om flytta eller ändra färg på en knapp, eller skapa en helt ny landningssida för dina kunder att hamna på när de klickar på en av dina annonser.

Är din sida svår att använda och otydlig spelar det ingen roll hur många besökare eller klick den genererar. Du behöver konverteringar för att få resultat. Om du behöver hjälp med konverteringsoptimering kan du läsa våra tips om konverteringsoptimering.

Kvalitetsgranska din hemsida hela tiden och lägg tid på bra copy

Granska kontinuerligt din hemsida efter tekniska fel och ha koll på att dina sidor rankar på de nyckelord de är menade för. Håll koll på dina konkurrenter och försök att alltid ligga steget före. Se till att ha bättre, mer informativa texter. Använd sökmotorer för att hitta besökarnas search intent och anpassa ditt innehåll för att vara i linje med det.

Kan man använda AI för SEO?

AI är ett fantastiskt verktyg och kan komplettera ditt jobb inom SEO, men att helt förlita sig på AI för content-skapande kommer inte att fungera. Det är viktigt att komma ihåg att AI endast är ett verktyg, inte en anställd.

Tänk dig att både du och en konkurrent försöker ranka på samma nyckelord och använder samma AI-modell för att ta fram artikeln. Risken är stor att ni då har två nästan identiska artiklar. Prioritera bra innehåll som sticker ut bland mängden. Detta kommer att ge bättre resultat i längden. Använd AI-verktyg för att brainstorma, renskriva eller omformulera meningar du inte får till, men använd det inte som basis för ditt innehåll.

Så även om Google inte aktivt straffar AI-genererat innehåll så gynnas du inte av att ha samma innehåll som någon annan. Se det inte som en möjlighet att skära ner på SEO-kostnaden bara för att ChatGPT finns, utan se det som en möjlighet för dina marknadsförare att effektivisera sina processer och förbättra dina sidors innehåll.

Varför ska du ta hjälp av en webbyrå för din sökmotoroptimering?

Som tidigare nämnt så tar bra SEO väldigt mycket tid och det ska göras rätt från början. Det tar både tid från dig som du istället kunnat lägga på att utveckla din verksamhet, och då det kan ta tid innan du ser resultat vill du vara helt säker på att det går åt rätt håll.

Om du själv lägger tiotals timmar på SEO och det inte ger resultat kommer du troligtvis inte veta vad som var fel förrän månader senare. Se därför till att anlita en byrå med en tydlig strategi och som vet vad de gör. Blir det fel har många timmar blivit bortslösade.

 

Kontakta oss

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 010-214 65 65

Buildahome Webbyrå Helsingborg

Buildahome Webbyrå Malmö

Buildahome Webbyrå Göteborg

Buildahome Webbyrå Stockholm

Besök oss på sociala medier

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb

buildahome.se

Läs andra blogginlägg

Få din hemsida att ladda snabbare

Anlitade en SEO byrå – Ökade trafiken med 400%

SEO, SEA, CTA och CRO – Vad betyder det?

Konverteringsoptimering (CRO) – Hur fungerar det?