Tillbaka till lista

Digital närvaro för företag är ett måste! – Checklistan för 2021 från din webbyrå

Hemsida

Om du driver företag under 2021 är digital närvaro ett absolut måste för att synas och ha en chans att tackla sin konkurrens. Många företag anlitar en webbyrå att ordna det mesta, dock är det bra att du själv har en uppfattning om vad som är viktigt att tänka på. I denna artikel går vi igenom de mest nödvändiga aspekterna inom digitalisering som du bör ha implementerat och uppdaterat. 

Hemsida

Väldigt få företag lyckas bedriva sin verksamhet utan en hemsida. När man bygger sin hemsida bör man tänka att den ger det första intrycket av din verksamhet. Vi vet alla hur viktiga de första minuterna är när man träffar en ny person, och samma princip gäller för det första besöket på ens hemsida. Man vill helst ge ett positivt, balanserat och intressant intryck. Som nykammad med ett fast handslag och ett varmt leende, helt enkelt!

Innehåll

Besökaren ska snabbt kunna få en uppfattning om vad verksamheten handlar om. Innehållet bör vara lättsamt för ögat och man ska smidigt kunna hitta den information man letar efter. En bra struktur och balans är huvudingredienserna för att behålla besökaren så länge som möjligt på sidan. Det finns många saker att tänka på och som sagt är det en bra idé att anlita en webbyrå som ser till att allt är på plats. Här följer några exempel.

Visuellt tilltalande

Var sparsam med text och förklara bara det mest relevanta och intressanta du vill förmedla, likaså gällande bilder. För mycket färg och text kan lätt skrämma bort besökaren. Det är viktigt att där finns en sammanhängande tråd mellan sidorna, särskilt när det gäller färg, men också typsnitt, textstorlek, bildstorlek med mera. Besökaren bör få en tydlig bild och känsla för varumärket som presenteras stilfullt och kontinuerligt genom hela hemsidan. 

Tänk på att olika färger inger olika känsla. Det finns en hel vetskap om färglära att dyka in i och vi rekommenderar att man i alla fall kollar upp vad ens företagsfärg/er sänder för signaler. En tumregel är att inte använda fler än tre övergripande färger på sin hemsida.

Nyheter!

En levande hemsida är givetvis mer spännande än en sida som sett likadan ut i all evighet. Det ger också en anledning för besökarna att återkomma om man ofta har något nytt att dela med sig av, till exempel; tillfälliga erbjudanden, nya videoklipp, produkter eller bilder, nytt blogginlägg eller annat kul som väcker uppmärksamhet och är underhållande. 

Digital marknadsföring

På tal om uppmärksamhet finns en hel bransch som ägnar sig åt att fånga blickar, klick och engagemang – du gissade rätt! Den digitala marknadsföringen har expanderat otroligt mycket under det senaste decenniet och har blivit ett måste för företags synlighet och närvaro. 

För att spåra och analysera all trafik till din hemsida behöver man ett Google Analytics-konto. Där ser du exempelvis varifrån besökaren kommer (utgångspunkt – organisk eller betald trafik, samt geografisk plats), var exakt på sidan de hamnade, hur länge de vistades på sidan, hur många som vistas på sidan i nuläget (live), och mycket, mycket mer.   

SEO

Något av det viktigaste för din hemsida är sökoptimering, eller SEO som det oftare sägs internationellt. För att enkelt förklara och inte blanda in spindlar, “crawling”, “bugs” och andra programmeringstermer, är SEO helt enkelt en struktur på hemsidan som får den att synas så högt upp på sökmotorernas resultatsidor som möjligt. Reglerna för strukturen är flera, men några viktiga punkter är följande: 

  • Relevans – Informationen (och sökorden som leder en till din hemsida) måste vara relevant, konkret, sann och ha substans
  • Använd även relevanta titeltaggar
  • Lägg till alt-taggar för dina bilder
  • Bibehåll låg laddningstid för både mobila och stationära enheter. Kolla din laddningshastighet här
  • Anpassa sidan för mobila enheter (och givetvis för stationära)
  • Se till att din webbplats och URL är säkra (https://)
  • Rensa bort allt som inte bör ligga på sidan, som t ex 404- och andra “döda” sidor.
  • Installera Google Search Console och Google Analytics för att kunna analysera och spåra vad som tekniskt förekommer på din hemsida. 

Sociala Medier 

Framförallt är det viktigt att vara närvarande på de största kanalerna, och efterhand ser man var man har den större delen av sina följare och kundkrets. Man satsar mest tid och pengar på den plattform som ger mest, men det är bra att titta in på alla sina profiler dagligen och hålla dem uppdaterade. Tumregeln för innehåll och inlägg är att 80% bör vara utbildande eller underhållande och resterande 20% kan vara säljande, inkludera erbjudanden och liknande.

Det gäller även att hänga med lite i trenderna och utforska de nya plattformarna också, även om det kan kännas främmande. Tack vare vidden av internet och den ökande app-populariteten växer sociala medie plattformar exponentiellt och kan bli jättepopulära i princip över en natt, vilket man inte ska underskatta. Håll ett öga öppet och häng med i svängarna!     

Stark identitet visar vägen

Det är mycket att tänka på och det kan lätt kännas överväldigande att greppa den digitala världen. För att göra det så smidigt som möjligt måste man ha vissa fundamentala saker väldigt klart för sig: 1) Vem är man som företag? 2) Vad man vill åstadkomma och vad är ens mål? 3) Vad vill man förmedla/generera? 4) Vilka är ens publik och var finns de? 5) I vilket stadie är man? Är man helt ny på marknaden? Är det dags att expandera eller göra andra förändringar i företaget? 

När man har tydliga svar på dessa frågor är det betydligt enklare att leta fram rätt vägar och metoder för att ta sig fram i den digitala världen. 

Behöver du hjälp med hemsidan, digital marknadsföring, som sökoptimering och annat, så finns vår webbyrå till hands! Buildahome.se finns i Helsingborg men vi tar emot kunder från hela landet. Vi har lång erfarenhet och hög kompetens inom de viktigaste områdena för din digitala närvaro.  

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se